انواع حساسیت ها به خصوص حساسیتهای فصلی در مواقعی از سال ازجمله اوایل بهار هرساله عده زیادی از مردم به ویژه کودکان را آزار می دهند.در این نوع عارضه دو مشخصه مهم می تواند وجود داشته باشد.1-وجود یک یا چند نوع عامل حساسیت زا (آلرژن) 2-وجود فرد مستعد و حساس

 ایجاد حساسیت یک نوع پاسخ شدید سیستم ایمنی بدن به مواد داخلی یا خارجی است و سابقه ژنتیکی و خانوادگی نیز در بروز این عارضه موثر است، و در صورتی که یکی یا هر دو نفر از والدین به این عارضه مبتلا باشد، احتمال بروز آلرژی در فرزندان آنها زیادتر خواهد بود.

تب یونجه یکی از شایع ترین نوع آلرژی ها است و معمولا هنگام بروز در افراد، بینی و سیستم تنفسی فوقانی را درگیر می کند. این نوع آلرژی ناشی از گرده گیاهان است و با علایمی مانند التهاب بینی و سینوس ها، خارش بینی، گلو و گوش، عطسه، سرفه و آبریزش بینی همراه است. این نوع حساسیت ها علاوه بر تماس با گرده گیاهان، در اثر برخورد با برخی حیوانات، حشرات، قارچ ها و گرد و غبار موجود در هوا نیز بروز پیدا می کند و در اوایل فصل بهار و اواخر تابستان شایع تر است. در برخی افراد این نوع حساسیت ها به حدی پیشرفت می کند که علایمی شبیه آسم در افراد مبتلا دیده می شود.مصرف بعضی از مواد غذایی و سایر خوراکی ها نیز می تواند باعث ایجاد حساسیت در افراد شود.

 هنگام بروز این عارضه ماده هیستامین در بدن تولید می شود که با علایمی مانند آبریزش بینی همراه است. همچنین آزاد شدن موادی شبیه هیستامین نیز موجب خارش گلو و تورم در این ناحیه از بدن می شود؛ همچنین ممکن است مجاری سینوس ها مسدود و باعث ایجاد عفونت سینوس ها یا سینوزیت شود.

 هنگام بروز این نوع بیماری در سالمندان و افراد دارای بیماری های مزمن زمینه ای معمولا سیستم تنفسی تحتانی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و در کودکان بیشتر موجب عفونت گوش میانی می شود. دود ناشی از خودروها و آلودگی موجود در هوا نیز می تواند موجب بروز آلرژی و عفونت گوش میانی در کودکان شود.

  برای پیشگیری از بروز آلرژی به افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها حساس است توصیه می شود حدود ساعت 10 صبح و همچنین هنگام غروب آفتاب که گرده افشانی گل ها بیشتر است از منزل خارج نشوند. همچین در روزهایی که احتمال آلودگی هوا و وجود مواد حساسیت زا بیشتر است می توانند از محلول های نمکی برای شست و شوی دهن، گلو  و بینی استفاده کنند و از مواد چرب کننده بینی برای چرب مرطوب نگهداشتن مخاط بینی استفاده کنند تا از تماس گرد و غبار با این مخاط پیشگیری شود

مهم‌ترین کاری برای پیشگیری از ابتلا این است  که میزان قرار گرفتن افراد در برابر مواد آلرژی‌زا کاهش یابد.و در صورت ابتلا به این نوع حساسیت ها بهتر است که به پزشک مراجعه کنیم تا در صورت لزوم با مصرف داروهای مورد نیاز و توصیه های لازم طول دوره بیماری و عوارض آن کوتاهتر شود و همچون سایر بیماری ها از مصرف خودسرانه داروها در ابتلا به این بیماری نیز خودداری کنیم.