بیماری آنفلوانزا یک بیماری حاد دستگاه تنفس فوقانی است که هرساله تعداد زیادی از مردم را مبتلا می کند به گونه ای که در همه گیری آنفلوانزا در سال 1918 که از کشور اسپانیا آغاز شد و به نام آنفلوانزای اسپانیایی نیز معروف شد منجر به مرگ بیش از 40 میلیون نفر(بیش از آمار کشته شدگان جنگ جهانی اول) در سر اسر جهان شد و عامل به وجود آورنده آن هم همانند سایر آنفلوانزاها (پرندگان،خوکی و...) نوعی ویروس می باشد،کلا بیماری های ویروسی را می توان با این دو خصوصیت بارز شناخت:
1-مصرف آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) ها مثل پنی سیلین،آموکسی سیلین،اریترومایسین،سفیکسیم و....)در درمان این گونه بیماری ها تاثیری در درمان و بهبود بیماری ندارد.

2-برای مقابله و پیشگیری از بروز تعدادی از این بیماری ها واکسن وجود دارد و با تجویز واکسن مربوطه می توان از بروز بیماری جلوگیری نمود.(لازم به ذکر است تاکنون برعلیه برخی از بیماری های ویروسی واکسن تولید نشده و بعضی از واکسن ها نیز محافظت کامل در فرد گیرنده بر علیه بیماری ایجاد نمی کنند

از علائم بیماری آنفلوانزا می توان به تب بالا،سرفه،گلودرد،سردرد،دردهای عضلانی،قرمزی چشم و تنگی نفس اشاره کرد.ممکن است سرفه ها شدت یافته و حتی تا دو سه هفته نیز ادامه پیدا کنند،ولی سایر علایم بین 2-7 روز از بین خواهند رفت.
بایستی دقت کنیم که بیماری آنفلوانزا با سرماخوردگی متفاوت بوده و نحوه مراقبت و درمان آن نیز متفاوت خواهد بود. ،اگرچه عامل ایجاد بیماری متفاوت است ولی راههای انتقال آنها مشابه همدیگر است،
1-شروع آنفلوانزا برخلاف سرماخوردگی به صورت ناگهانی است در صورتی که در سرماخوردگی به صورت تدریجی است
.

2-در سرماخوردگی علایم بیشتر به صورت آبریزش یا گرفتگی بینی،سرفه و احساس ناخوشی و ناراحتی در گلو است ولی در آنفلوانزا دوره های تب و لرز شدید،سدرد و درد عضلانی و ضعف و بی حالی از نشانه های اصلی بیماری است.

3-عوارض ناشی از آنفلوانزا شدیدتر از سرماخوردگی بوده و در مواردی خطرناک و حتی کشنده خواهد بود.

بایستی دقت کنیم که افراد پرخطر مانند کودکان،افراد مبتلا به بیماری های مزمن،افراد دچار ضعف ایمنی،زنان باردار و سالمندان نیاز به مراقبت بیشتری دربرابر این بیماری دارند.
تمام ترشحات و مایعات بدن حاوی ویروس بوده و می توانند باعث انتقال بیماری و ابتلای فرد سالم شوند.
عدم تماس با فرد آلوده،شستشوی مرتب دست ها و حفظ سلامت عمومی بدن و تغذیه و خواب مناسب و مصرف مایعات فراوان و حفظ فعالیت فیزیکی می توانند از مهمترین عوامل پیشگیری و درمان بیماری آنفلوانزا باشد.
چون ویروس آنفلوانزا یک ویروس موذی است و مدام تغییر شکل می دهد ساخت واکسن برعلیه آن نیز اسان نبوده و هرساله بایستی واکسن جدیدی بر اساس تغییرات ویروس برعلیه آن ساخته شود که دو هفته پس از تزریق تا مدت یک سال می تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری موثر باشد.
معمولا در این بیماری  نیاز به مصرف دارهای خاصی وجو ندارد و فقط براساس علایم میماری می توان از برخی مسکن ها استفاده نمود.استراحت،مصرف مایعاتگرم و ساده،بخور آب و سایر توصیه های ذکر شده بهترین راه درمان بیماری است.
لازم به ذکر است در هردو مورد سرماخوردگی یا بیماری آنفلوانزا نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نمی باشد مگر اینکه یک عامل بیماری دیگر مثل ابتلا به گلودرد چرکی همراه آن وجود داشته باشد.