اسلام و ورود به ایران

همزمان با طلوع خورشید روشنی بخش اسلام"مردم محروم منطقه همگام با مردم زجر کشیده سایر نقاط  ایران که از ظلم وستم و تبعیض طبقاتی دولت حاکمه به ستوه آمده بودند وبا شنیدن خبرهایی ازدین تازه و دستورات رهایی بخش آن هر لحظه منتظر گسترش دین جدید که ندای آزادی انسان از قیود انسانی وبرابری همه اقوام وقبایل سر داده بود بودند.

در اثر روابط و رفت و آمدهایی که مردم این ناحیه از امپراتوری بزرگ ایران با جزیره بحرین داشتند .خبرهایی از آیین جدید دستگیرشان می شد چرا که اسلام در زمان نبی مکرم اسلام (ص) به بحرین راه یافته بود وعده ای از مسلمانان در آنجا سکونت داشتند و زمینه های مستعدی جهت پذیرش اسلام در منطقه اسیر فراهم شده بود تا اینکه در زمان خلیفه دوم از طریق خوزستان وفارس در اثر لشکر کشی سپاهیان اسلام اکثریت مناطق جنوبی ومرکزی ایران مسلمان شده و خود را از زیر یوغ سلطه ظالمانه پادشاهن ساسانی رهایی دادند .

مردم مشتاق این ناحیه نیز در مدت کوتاهی جزو پیروان این دین آسمانی شده وبا یاری مسلمانان خبره وآشنا در اکثر کارها دخیل بوده وخود مبلغ ومروج احکام اسلامی در دیگر مناطق ایران بودند به طوری که در زمان عمرابن عبدالعزیز اولین مسجد فارس (مسجد جامع اسیر)در این محل ساخته می شود وطی سالیان متمادی مرکز عبادت وتعلیم وتعلم شاگردان واساتیدی بوده است که خود را وقف گسترش و احیا مبانی اصولی اسلام ودفاع از آرمانها و اندیشه والای این آیین الهی کرده بودند.

شجاعت و دلاوری مردم در دفاع از اسلام به حدی بوده است که در قرن اول اسلامی وپس از شهادت جانسوز امام علی(ع)که تبلیغات زهرآگین دستگاه حکومتی معاویه بر علیه امام به حدی شده بود که آن بزرگوار را از رده مسلمانان نیز خارج کرده وخوارج کوته فکر نیز او را تکفیر می کردند اصول وارزشهای اسلامی را حفظ کرده با جان ومال از آن دفاع می کردند.

دوران حکومت پنج ساله امام علی (ع)را در حقیقت باید دوران رشد وبالندگی وپرورش انسانهای پیرو واصولگرای واقعی در این منطقه خواند به گونه ای که از همان زمان شیعیان واقعی قدرت و اقتدار خود را حفظ کرده وبر سر دفاع از این آرمان مقدس رشادتها وجانبازیهای بی شماری کرده اند.

با گذشت 20 سال از شهادت امام علی (ع)وبر خلاف تبلیغات سوء فراوان با خبر حرکت امام حسین(ع) از مکه به سوی کوفه مردم اسیر با لشکری حدود هفتصد نفر برای یاری ایشان حرکت کرده که پس از واقعه کربلا به آنجا می رسند واین نشان از ایمان راسخ وتلاش عملی مردم در راه احیای اسلام واقعی توسط آنان است.مردم آزاده این منطقه در اکثرقیامهای اسلامی وآزادیخواهانه نقش فعال داشته اند واز خود رشادتهای فراوانی به جای گذاشته اند وسنگ قبرهای شهدایی که با آیات قرآن زینت یافته است خود دلیل گویایی بر این مدعاست........... ادامه دارد