واقعاً چگونه مدیریت کنیم

     مدیریت یکی از پیچیده ترین پدیده ها و آمیخته ای از علم , هنر و عشق است چه بسا مدیرانی که با داشتن مدارک بالای مدیریتی و طی سالیان متمادی مدیریت در واحدهای مختلف , تاکنون نتوانسته اند کارنامه درخشانی در مدیریت خود کسب نمایند. دلیل آن نیز این است که از برخی نکات ریز ولی کلیدی مدیریت غافل بوده اند . اینان بایستی علاوه بر علم و تجربه , عشق و هنر مدیریت را نیز به سرمایه خود بیفزایند تا در کار مدیریتی خویش توفیق یابند در اینجا به40 نکته از پندهای شیرین مدیریتی اشاره می شود امید آنکه با بهره گیری از آنها و اجرای موارد شاهد اعتلای مدیریتها و افزایش بهره وری و کارآیی در سازمانها باشیم .

1-  به مردم و کارکنان مهر بورزید و آنها را دوست بدارید آنها را با آغوش باز و شوق و تمجید شایسته بپذیرید و در شادیها و اندوه آنان شریک باشید.

2--تبسم خرجی ندارد این زیباترین هدیه را به آسانی و رایگان به همکاران , خانواده و مردم اهداء نمایید.

3-   بیشتر از محاسن افراد صحبت کنید تا نقاط ضعف آنان تمام انسانها بیشتر از هر نیازی به تعریف و تمجید نیاز دارند.

4-    به جای محکوم کردن دیگران بکوشیم تا آنان را بشناسیم و با دلایل آنچه را که انجام می دهند آشنا شویم این عمل سودمند تر و مفید تر از خرده گرفتن و انتقاد کردن است زیرا هیچ چیز برای کشتن استعداد هولناک تر از انتقاد بی جای مدیر از زیر دستان نیست .

5-  هنر رهبری نمودن و شناخت احوال روحی و خواسته های مادی و معنوی همکارانتان را به خوبی بیاموزید.

6-    هر روز از خود سوال کنید امروز چه مطلب تازه ای یاد گرفتم , چه مطالبی به دیگران آموختم و چه خدماتی برای اداره و حوزه ماموریتم انجام دادم .

7-   برای راه یافتن به دل افراد باید از چیزی سخن گفت که نزد او عزیز تر و به آن علاقه بیشتری دارد.

8-به جای سخت کار کردن آگاهانه کار کنید و از توانائیها و قابلیتهای زیردستان استفاده کنید .

9-   در هیچ  مرحله ای از کار و پیشرفت از تجزیه و تحلیل موفقیت و وضعیت کار غافل نشوید .

10-ساعاتی از شبانه روز را صرف فکر کردن در مورد زندگی فردی , خانوادگی و حرفه ای خود کنید سنجش اعمال گذشته و برنامه ریزی جهت آینده را فراموش نکنید .

11  خود را به گونه ای عادت دهید که کار هر روز را در همان زمان انجام دهید و آن را به فردا موکول نکنید زیرا فردا نوبت کارهای فرداست .

12-  تابلو زیبایی از عوامل موفقیت نظیر توکل بر خدا , انتخاب نیروی همکار و همراه , تلاش و کوشش , نظم و انضباط , تمرکز و عزم جدی , هدف روشن , اعتماد به نفس , نهراسیدن از شکست , برنامه ریزی , استفاده از منابع به ویژه زمان را همواره در برابر دیدگان خود ترسیم نمائید .

13-   از مشورت با افرادی که به توانایی , صداقت , درستی و کارشناسی آنان ایمان دارید کوتاهی نکنید .

14-  گزارشها و نامه ها را سعی کنید یک بار بخوانید و از انبار کردن آن نزد خود بپرهیزید و از مطالعه کردن و شنیدن اخبار و اطلاعات غفلت نکنید .

15-  ناظر و تماشاچی نباشید مثل چشمه جوشان باشید تا مسئولیت را در خود و کارکنانتان نسبت به جامعه تقویت نمائید .

 

16-از زمانهای مرده حداکثر استفاده را ببرید همیشه کتاب یا نوشته ای را جهت مطالعه همراه داشته باشید .

17-  وقتی با تمام وجود تلاش می کنید هرگز شکست نخواهید خورد اگرچه به ظاهر به نتیجه مورد نظر دست پیدا نکنید .

18-  هدفهایتان همیشه باید به بلندای آفتاب و صبر و بردباری شما باید به وسعت وجودتان باشد .

19-  آنقدر دریا دل باشید که از چیزی نگران نشوید , آنقدر بزرگوار باشید که هیچگاه خشمگین نشوید و آنقدر نیرومند باشید که از چیزی نهراسید .

20-  تقویت رفتارهای مثبت بایستی فوری انجام شود اگر کسی کار مفیدی انجام داده است و قصد تشویق او را دارید فوری آن را انجام دهید .

21-  اگر به نظرات و پیشرفتهای خود خوراک فکری ندهیم و در پی ارتقاء دانسته هایمان نباشیم ناچار به افراد دست دوم و سوم در سازمان تبدیل خواهیم شد و قدرت رهبری و مدیریت را از دست خواهیم داد .

22-  هرگز به موفقیتها و آنچه انجام داده اید قانع نباشید بلکه پیوسته در صدد پیروزیها و کسب موفقیتهای چشمگیر دیگر باشید .

23-  مدیر بایستی بیشترین وقت آزاد را در اداره داشته باشد نه اینکه کمترین اوقات را مدیر داشته باشد و بیشترین وقت اضافه از آن کارکنان باشد .

24-  خود را تنها در دفتر مدیریت و در لابلای نامه ها و تقاضا ها زندانی نکنیم با شور و شوق به میان کارکنان و مردم برویم و نیازهایشان را بر طرف سازیم .

25-  برای انجام کارها باید پس از اطمینان , عزم جدی داشته باشید و در هر زمان از انجام درست کارها و چگونگی پیشرفت آنها مطلع شوید , هیچ زیر دستی را با هر درجه اعتماد , به حال خود رها نکنید .

26-ابتدا کار را توصیف کنید , برای انجام آن مسوول تعیین کنید , زمان انجام آنرا مشخص و بر اجرای آن نظارت داشته باشید .

27- غرق شدن در کارها ما را از عبادت , شادی , لذت , احساس موفقیت , تفریح و گردش , ورزش , ارتباط با خانواده و دوستان باز ندارد . سراسر ذرات هستی با ذکر خدا و احساس لذت و غرور در حال حرکتند .

28- حداقل هفته ای یک بار عملکرد هفته گذشته خود را مرور کنید و برنامه ریزی هفته آینده خود را به صورت مکتوب انجام دهید .

29-   سر چشمه و منبع توانایی در خود ماست و آنرا خداوند بزرگ در نهادمان به ودیعه گذارده است باید آنرا بدست آوریم و با بکار بردن قابلیتها خود را ارزشمند سازیم .

 احساسات خود را در قبال همکاران , جامعه و خانواده بروز دهیم, اگر آنرا در دل خود حبس کنیم اطرافیانمان را آزرده خاطر خواهیم کرد .

31-  چهره شاد, نگاه مشاتاقانه و متبسم و گوش شنوا می تواند هر کسی را با هر گونه توقع و انتظار به خود جلب کند .

32- قسمتی از تلاش و وقت خود را صرف پیشگیری از بروز مشکلات نمائیم. هرچند تا مشکلی بوجود نیامده بهای حفظ وضعیت موجود را کسی محاسبه نمی کند .

33-  روش یادداشت برداری, تهیه گزارشهای علمی و تحلیلی کوتاه را بیاموزید و تلاش کنید آنرا به دیگر کارکنانتان نیز آموزش دهید .

34-  علت کم کاری و بیکاری کارکنان را در خود جستجو کنید, زیرا مدیران عمده ترین علل رکود و بیکاری همکاران می باشند .

35-   همیشه از انتقاد سازنده استقبال کنید به افرادی که ایده جدید دارند جایزه دهید . تلاش کنید اشتباهات شمارا همکاران بتوانند تذکر دهند .

 اگر مسوولی را جابجا می کنید و یا او را از کار بر کنار می کنید بابت بعضی از کارهای مثبت و پیشرفتهایش او را تشویق کنید تا در جای دیگر نیز موثرتر باشد .

37-   اگر فکر می کنید فردی مستحق تذکر و تنبیه است سعی کنید این کار را به صورت خصوصی انجام دهید .

38-  در مورد کارکنان پیش داوری نکنید , اشکالات گذشته آنان نمی تواند تا همیشه همراه آنان باشد به وضعیت فعلی و کار کنونی آنان توجه نمائید .

39-  از صمیمی شدن و ارتباط آسان کارکنان با خود نهراسیم .

40- در تمام مراحل زندگی از ذکر خدا غافل نشویم و همواره او را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانیم .

 نمایش تصویر در وضیعت عادی