آنفلوانزای پرندگان، یک بیماری عفونی است که با گذشت زمان ابتلای به آن بیشتر می‌شود و همچنان انسان‌ها و مناطق بیشتری از دنیا را گرفتار می‌کند. 
در بسیاری از  موارد، اسهال آبکی در مراحل اولیه بیماری دیده می‌شود که گاهی یک هفته قبل از علایم تنفسی اتفاق می‌افتد و برخی بیماران درد شکمی، تهوع و سردرد نیز دارند.

  خوشبختانه انتقال بیماری از انسان به انسان در آنفلوانزای پرندگان بسیار نادر بوده و منجر به زنجیره مداوم انتقال نشده است. میزان مرگ‌ومیر در میان مبتلایان به این بیماری صد درصد است،و از بین بردن پرندگان مبتلا به عفونت و پرندگانی که در تماس با موارد آلوده بوده‌اند، مهم‌ترین راه ممانعت از انتقال این بیماری به انسان است.

لازم است  همه کسانی که در معرض تماس با پرندگان آلوده قرار می‌گیرند، به خصوص کارگران مرغداری‌ها، از لباس و کفش مخصوص و عینک استفاده کنند. و داروهای ضد ویروس تهیه شده نیز در دسترس کارگران باشد تا در موقع لزوم، مورد استفاده قرار بگیرند.  مسافران باید از تماس مستقیم یا لمس کردن پرندگان زنده، بیمار یا مرده و لمس کردن سطح آلوده با مدفوع و ترشحات این پرندگان پرهیز کرده و از حضور در مزارع رشد و تکثیر پرندگان و بازارچه‌های فروش پرندگان زنده خودداری کنند. 
یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری،شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون می باشد.

این بیماری ابتدا به صورت سرماخوردگی و آنفلوانزای معمولی با علائمی همچون آبریزش بینی، اشک ریزش چشم‌ها، تب، استخوان‌درد و گاه سرفه خود را نشان می‌دهد.و  پس از چند روز، علایم بیماری شدت یافته و سرفه‌های مکرر با دفع خلط، اسهال و گاه اسهال خونی و خونریزی از لثه‌ها در فرد مبتلا بروز می‌کند.

 این بیماری از طریق ماکیان و خوردن گوشت خام آلوده به انسان قابل انتقال است، البته گاه نیز از طریق پرندگان مهاجر به کشورهای دیگر منتقل می‌شود. تزریق واکسن آنفلوانزا در افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های قلبی ـ عروقی و مبتلایان به سرطان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ضروری است.

بایستی بدون هراس و نگرانی تمهیدات لازم و مراقبتهای مورد نیاز در مقابله با این بیماری را به عمل آوریم.

در صورت داشتن هر سؤال در این زمینه جوابگوی شما عزیزان می باشم.