علماء و دانشمندان

.....ادامه از قبل

3-آیت الله سید علی اکبر فال اسیری

وی در سال 1256 در اسیر متولد شد وبا پرورش در خانواده ای از سلسله جلیل سادات ودر سایه وجود عالم بزرگ اسیر مرحوم آیت الله شیخ محمد اسیری رشد و پرورش یافته دروس مقدماتی وقسمتی از دروس تکمیلی و عالی رانزد آن مرحوم در حوزه بزرگ اسیر فراگرفت.

با توجه به نبوغ ذاتی واستعداد سرشار و رشد سریع ایشان استاد که از هر جهت او را مستعد می یابد به او پیشنهاد رفتن به شیراز که در آن زمان دارالعلم نامیده می شد می نماید که حوزه های علمیه آنجا با وجود مراجع و علمای دانشمند از جمله مراکز مهم علمی تشیع به شمار می رفت وایشان در چهارده سالگی راهی شیراز شده و در محضر درس استاد شیخ مهدی کجوری متوفی به سال 1293 حاضر شده واز شاگردان برجسته ایشان به شمار می آید .

شیخ آقابزرگ تهرانی در کتاب طبقات اعلام شیعه جلد چهارم می نویسد :

او ازفقهای برجسته و علمای بزرگ شیراز بود در شیراز نزد شیخ مهدی کجوری در همان شهر تلمذ نمود سپس به عتبات عالیات مهاجرت نموده ودر نجف اشرف در محضر درس شیخ میرزا حبیب الله رشتی و دیگران حاضر شده و به کسب کمالات پرداخت .

فال اسیری قصد اقامت دایم در نجف داشت لکن استاد او رشتی از وی خواست به شیراز بازگردد تا مردم از دانش و فضل او بهره مند شوند  رشتی به خط خود در وصف  کتاب المیراث ایشان نوشت و به علو مرتبه و ارزش والای فال اسیری در دو زمینه علم وعمل اشاره نمود واین نوشته را به مهر خویش (حبیب الله) ممهور ساخت.

نسخه دست نویس کتاب المیراث ایشان در حال حاضر در کتابخانه سید عبدالله خویی در نجف نگهداری می شود. وی مشاور وداماد آیت الله میرزای شیرازی صاحب فتوای معروف تحریم تنباکو ومرجع بزرگ شیعه می باشد ........ ادامه دارد