سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کنکور و مقابله با اضطراب

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/4/6 3:0 عصر

 کنکور اجرایی

بدون تردید ترس ازهرگونه امتحان  در میان همه مردم به خصوص دانش آموزان و دانشجویان با درجات مختلف تقریبا همه گیر و رایج است و می‌توان گفت مهمترین علت این موضوع ، نتیجه‌ای است که از امتحان به دست می‌آید. نتیجه‌ای که مدرک قبولی یا مردودی محسوب گردیده و باعث ارتقاء ، تهدید ، تشویق و یا تنبیه می‌گردد. گاهی اوقات این نتیجه می‌تواند سرنوشت را نیز رقم زند. به همین علت هر چه نتیجه دارای حساسیت و اهمیت بیشتری باشد، به همان نسبت می‌تواند باعث اضطراب و ترس از امتحان گردد در حال حاضر کنکور سراسری ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به عنوان مهمترین امتحان زندگی افراد دارای اهمیت و شرایط ویژه ای می باشد،(یکی از بستگان می گفت چیزی که در حال حاضر وجود دارد کنکور نیست و کورکن!است)
ترس از امتحان ممکن است در اثر عوامل زیر ایجاد گردد.
1-ترس از فراموش کردن مطالب خوانده شده. 
2-انتظار بیش از حد والدین.
3-عدم وجود اعتماد به نفس کافی در فرد.
4-نامشخص بودن سؤالات.
اکنون که برخی از عوامل ایجاد کننده ترس از امتحان مشخص شدند، لازم است عوامل کاهش دهنده این نوع ترس را نیز بدانیم. در خصوص روشهای کاهش ترس از امتحان نظرات مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر می‌باشند:
ایجاد محیطی آرام و به دور از تشنج
علاوه بر تلاش والدین برای ایجاد چنین محیطی برای مطالعه فرزندان ، فرزندان نیز بایستی کوشش نمایند.
تنظیم برنامه خواب و استراحت
برخی با این تصور که هنگام امتحانات برای مطالعه بیشتر اصلا نباید خوابید و یا خیلی کم خوابید ، خود باعث خستگی ذهنی و در نتیجه فراموشی بیشتر در مطالب خوانده شده می‌گردند. کاهش زمان خواب در حد متعادل مطلوب است، اما افراط در آن هرگز مفید نخواهد بود.
پرهیز از کاهش تغذیه
افراط و تفریط در تغذیه اثرات نامطلوبی در بر خواهد داشت. بایستی با خواب و استراحت کافی و نیز تغذیه مناسب ، از لحاظ روحی و جسمی ، خود را آماده امتحان کرد.
آماده شدن برای امتحان
1-مطالب درسی را بتدریج و در طول زمان مرور کنید، نه اینکه در آخرین دقایق قبل از امتحان به مطالعه فشرده بپردازید.
2-از یادداشتهای خود ، یادداشتهای فشرده‌ای بردارید، تا بازسازی ذهنی ، رمز گردانی و مرور مطالب برایتان مفید واقع شود.
3-سعی کنید به نوع آزمون پی ببرید، تا بتوانید مطالعه خود را متناسب با آن پیش ببرید.
پرهیز از فشرده خوانی
فشرده خوانی با مرور کردن مطالب متفاوت است. فشرده خوانی متضمن کوششی است برای یادگیری مطالب تازه بلافاصله قبل از شروع امتحان. و یا به عبارتی آخرین کوششهای شخص در آخرین لحظات قبل از امتحان.
می‌توانید برخی عناوین و سؤالاتی را که در امتحان مطرح خواهد شد، حدس زده و بیشتر به آنها بپردازید. برای این منظور مرور سؤالات امتحانی سالهای گذشته کمک خواهند کرد. همچنین توجه به مطالب و موضوعاتی که استاد و یا معلم در کلاس درس بیشتر روی آنها تکیه می‌کند.
حتما در جلسات آخر درس پیش از امتحان در کلاس شرکت کنید. زیرا اغلب ، مطالب مهمی را که احتمال بیشتری در طرح سؤالات دارند، در جلسات آخر مرور و توضیح داده می‌شوند.
پرهیز از اضطرابهای متفرقه
مثلا در شب امتحان کنکور به هیچ وجه مسابقات فوتبال را دنبال نکنید. اگر امتحانات قبلی رضایت بخش نبوده است، به آن نیندیشید و تحلیل امتحان قبلی را به فرصت مناسب خودش موکول کنید.
داشتن تصور ذهنی مثبت از خود
به جای پرداختن به جنبه‌های منفی ، همواره یک تصویرز ذهنی مثبت از خودتان داشته باشید و پس از تلاش کافی جهت مطالعه مطالب به موفقیت خود امیدوار باشید.
حال که برخی از عوامل کاهش ترس از امتحان مطرح شدند، بایستی مواردی را در جریان امتحانات و هنگام پاسخگویی به سؤالات مد نظرمان باشد، که رعایت این موارد می‌تواند در موفقیت بیشتر و کاهش اضطراب نسبت به امتحان مؤثر باشد. برخی از این موارد عبارتند از:
الف)به موقع و سر وقت به جلسه امتحان بروید و پیش از آغاز امتحان با خاطری آسوده در جای خود مستقر شوید.
ب)کلیه وسایل و ابزارهایی که در امتحان مورد نیاز است همراه خود به جلسه ببرید.
ج)دستورالعملها را با دقت بخوانید و اگر دستورات شفاهی است، با توجه و التفات کامل به آن گوش دهید و عینا همان کاری را که از شما می‌خواهند انجام دهید. در مورد سؤالات تستی ، اگر نمره منفی داشته باشند، حدس زدن کار عاقلانه‌ای نیست.
د)به زمان بندی سؤالات دقت کنید، تا با مشکل کمبود وقت مواجه نشوید.
ه)اگر زودتر از زمان تعیین شده سؤالات را پاسخ دادید، عجله نکنید و مجددا مروری داشته باشید.
و)خود را برای پاسخ گویی به هر گونه سؤالی آماده سازید، اما نه با این برداشت که باید صد درصد سؤالات را جواب دهید. برای پاسخگویی به سؤالات به طرح زیر دقت کنید:
*ورقه سؤالات را نسبتا با سرعت بخوانید و به تمام سؤالات که پاسخ آنها برایتان روشن است جواب بدهید. برای این مرحله حداقل نیمی از وقت امتحان را در نظر بگیرید.
*دوباره ورقه را بخوانید و به تمام سؤالات که تا آن موقع پاسخشان به یادتان آمده است پاسخ دهید.
*در نوبت سوم باید به تمام سؤالاتی که باقی مانده پاسخ دهید.
*در نوبت چهارم یکبار دیگر نیز کنترل کرده و ببینید که آیا سؤالات را همانگونه که می‌خواستیم پاسخ داده‌ایم. .
#برای پاسخگویی به آزمون تستی پیشنهاد می‌شود:
سؤالات ساده را جواب داده و از سختها بگذرید.
وقتی به سؤالات نیمه مشکل رسیدید، مقابل آن علامت (+) (در پاسخ نامه) به معنای قابل حل و در مقابل سوالات مشکل علامت (-) به معنای غیر قابل حل بگذارید.
وقتی تمام سؤالات در یک درس خاص را پاسخ دادید، به سراغ سؤالاتی بروید که جلوی آنها علامت (+) گذاشته‌اید و سپس به سؤالاتی که علامت (-) دارند، پرداخته شود.

امیدوارم همه عزیزان در این آزمون موفق و سربلند باشند.


مرگ مغزی چیست؟

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/4/3 12:16 عصر

 

woman in intensive care unit with respirators

در تعدادی از بیماران ممکن است در اثر اتفاقات و اختلالات متعددی خونرسانی به مغز متوقف شده و اکسیژن رسانی به آن انجام نشود در اثر همین عارضه مغز تمام کارکرد خود را از دست می دهد و دچار تخریب غیر قابل برگشت می گردد. پس از مرگ مغزی اندامهای  دیگر بدن از جمله قلب، کبد و کلیه ها هنوز دارای فعالیت طبیعی بوده و دارای کارکرد موثر هستند، ولی ممکن است به تدریج و در عرض  روزهای آینده، از کار بیفتند.
بیمار مرگ مغزی، نمی تواند هیچگونه فعالیتی داشته باشد این گونه بیماران نمی توانندصحبت کنند، ببینندو به هیچ یک از تحریکات خارجی پاسخی نمی دهند و حتی بدون استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی نیز قادر به تنفس نخواهد بود.
تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت ها، خونریزی های داخلی مغز و همچنین سکته مغزی می توانند از شایه ترین علل بروز این عارضه باشند. بروز
هرگونه آسیب شدید به مغز می تواند منجر به تورم بافتی  در آن شده واز آنجایی که مغز در یک فضای بسته قرار داشته و به علت محصور بودن در فضای جمجمه جایی برای این افزایش حجم وجود ندارد، بر بخش های پایین تر مغز  فشار وارد شده و همین مساله مانع روند جریان گردش خون در قسمت های بالا یی مغز شده و بیش از پیش مانع اکسیژن رسانی به این دستگاه حیاتی می شود.
این فرایند ممکن است چند دقیقه یا چند روز به درازا بکشد.ریه ها و  قلب به کمک دستگاه تنفس مصنوعی به فعالیت خود ادامه داده، و خونرسانی به سایر بافتها و اندام های بدن انجام می دهنددر حالیکه بافت مغز و ساقه مغز که وظیفه کنترل تنفس و ضربان قلب را بر عهده دارند از این ماده حیاتی(خون واکسیژن) محروم مانده و دچار مرگ می شوند.قلب تا زمانی که  اکسیژن به بافتهایش برسد  به فعالیت خود ادامه می دهد. در این گونه بیماران  دستگاه تنفس مصنوعی  اکسیژن لازم را برای ضربان قلب فراهم خواهد کرد و به محض جدا کردن دستگاه از بیمار قلب هم از کار خواهد افتاد.در صورتی که در اغما یا حالت کما که یک نوع اختلال در کارکرد مغز است و شخص دچار کاهش شدید سطح هوشیاری می گردد و به هیچ یک از تحریکات پیرامونش نیز جواب نمی دهد وضعیت متفاوت خواهد بود در کما شانس بهبودی برای برخی از بیماران وجود دارد، در صورتیکه در مرگ مغزی بهبودی بیمار غیر ممکن  و مرگ وی خیلی سریع تر  اتفاق می افتد.بایستی این نکته را هم بدانیم که زندگی نباتی، با مرگ مغزی کاملا متفاوت است.در زندگی نباتی که تقریبا همیشه در پی کما رخ می دهد،با اینکه شخص بیدار به نظر می رسد ( چشمانش باز است ) و  دارای یک سری حرکات غیر ارادی اعضای خویش است، هیچ عملکرد ذهنی و شناختی ندارد.این ها در بیمارانی هستند که بدنبال آسیب شدید مغزی، برای سالهای متمادی زنده می مانند و ظاهرا  هوشیاربه نظر می رسند، بدون اینکه بتوانند با محیط اطراف خود ارتباطی برقرار کنند.  فردی که دچار مرگ مغزی شده، مانند کسی است که در خوابی عمیقی فرو رفته است. ریه هایش به کمک دستگاه تنفس مصنوعی از هوا پر می شوند، قلبش به سبب اکسیژن رسانی دارای ضربان است و حتی پوست او گرم و به رنگ صورتی می باشد و تشخیص این مساله از همه افراد بر نمی آید.بیمار مرگ مغزی، هیچگونه احساس درد د نخواهد داشت.و امکان بهبودی و بازگشت بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد.و در مواردی که شنیده می شود فرد دچار مرگ مغزی بهبود یافته است، حتما عارضه به وجود آمده مرگ مغزی نبوده است.


<      1   2