سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محافظت از گرما و نور آفتاب

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 90/3/30 3:3 عصر

با توجه به آغاز تابستان و شروع فصل گرما و افزایش شدت نور خورشید و گرمای روزافزون هوا لازم است برای حفظ سلامت خود نکات زیر را مدنظر قرار دهیم. در این مدت بایستی از حضور در محل های گرم و تابش مستقیم نور خورشید به صورت طولانی مدت به شدت پرهیز نماییم و بهتر است برای پوشش خود از لباس‌های با رنگ تیره استفاده کنیم زیرا این گونه لباس ها نور خورشید را بیشتر جذب کرده و از نفوذ آن به بدن و ایجاد اثرات نامطلوب جلوگیری می‌کند.

استفاده از پارچه‌هایی از جنس نخ، کتان و ترکیبی از پلی‌استر و کتان که می‌توانند 95 درصد از نفوذ نور خورشید را بگیرند، بهترین نوع پوشش برای جلوگیری از برخورد اشعه های مضر خورشیدی است.

 استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در مواجهه با تشعشعات خورشید،برای کلیه افراد الزامی است و بهتر است در اکثر مناطق کشور از کرم‌های ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی(SPF) حداقل سی استفاده شود.

برای تاثیر مناسب کرم‌های ضد آفتاب، بایستی حداقل بیست دقیقه قبل از بیرون رفتن و در معرض آفتاب قرار گرفتن از آنها استفاده شود و طوری بر روی پوست قرار داده شود که همواره یک لایه از آن بر روی پوست باقی بماند.

 لایه مالیده شده بر روی پوست باید به اندازه کافی ضخامت داشته باشد که معمولاً افراد برای صرفه جویی بیشتر معمولا در این زمینه دقت کافی را به عمل نمی‌آورند.

 مالیدن کرم ضد آفتاب به قسمت لب‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا لب‌ها قسمتی از پوست بدن می‌باشند که امکان بروز سرطان در آنها شیوع زیادی دارد.

 در مواقع حضور در محیط های آزاد و در برابر اشعه خورشید استفاده از کلاه جهت پوشاندن صورت، گردن، گوش‌ها، بینی و چشم‌ها الزامی است. و کلاه مناسب بایستی نقابی به اندازه حداقل 5/7 سانتی‌متر داشته باشد و اگر کلاه دوردار باشد بایستی تاج آن عمیق و لبه‌های آن حداقل 6 سانتی‌متر پهنا داشته باشد.

اگر در زمانهای گرم روز مجبوریم از خانه یا محل کار خارج شویم حتی المقدور سعی کنیم در قسمتهایی قرار بگیریم که امکان حضور در سایه وجود دارد و در این مکانها نیز استفاده از سایر وسائل حفاظتی مانند کلاه، عینک، لباس و کرم‌های حفاظتی جهت جلوگیری از بازتابش تشعشعات خورشید لازم است و حضور در محل های سایه، حداکثر تا 50 درصد پرتوگیری‌ها توسط نقاط مختلف بدن را کاهش می‌دهد.جلوگیری از کم آبی بدن و نوشیدن مایعات مناسب نیز در این روزها تاثیر بسزایی در حفظ سلامت بدن دارد.پرهیز از انجام کارهای سخت و سنگین در معرض گرما و نور خورشید از دیگر اقداماتی است که می تواند از بروز مشکلاتی نظیر گرمازدگی جلوگیری نماید.


اسهال های ویروسی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 90/2/30 5:44 عصر

معمولا اسهال زمانی اتفاق می افتد که تعداد دفعات دفع مدفوع افزایش یافته یاشاهد کاهش قوام مدفوع( بیشتر آبکی شدن مدفوع)باشیم. اگرچه تغییرات در تعداد دفعات دفع مدفوع و آبکی شدن مدفوع از یکدیگر متفاوت و به هم وابسته نیستند ولی اغلب اوقات این دو با هم هستند.
اسهال بایستی از حالتهای دیگری نظیر بی اختیاری مدفوع که با آن اشتباه می شود افتراق داده شود.اگر چه این وضعیتها معمولا با اسهال همراه هستند ولی اغلب دارای علل متفاوت و درمان های متفاوتی نسبت به اسهال هستند.  تعداد دفعات دفع در افراد سالم حداکثر  پنج بار در روز است، و در صورتی که تعداد دفعات دفع بیش از این باشد.اسهال نامیده می شود هرچند تعداد دفعات دفع به تنهایی نمی تواند ملاک تشخیص باشد به روایتی فردی که دارای مدفوع آبکی نسبت به قبل می شود می تواند دارای اسهال باشد.
انواع اسهال به دو نوع تقسیم می شود ،اسهال حاد و مزمن. اسهال حاد به مدت چند روز و تا یک هفته ادامه می یابد.اسهال مزمن اغلب بیش از سه هفته طول می کشد.شایعترین علل اسهال حاد عفونتهای ویروسی، باکتریایی، و برخی انگل ها اهستند .باکتری ها همچنین می توانند موجب مسمومیت غذایی حاد شوند که خود از جمله علت های اسهال می باشد. سومین علت مهم اسهال حاد مصرف برخی داروها هستند.
اسهال های ویروسی،شایعترین نوع اسهال حاد در جهان هستند.اسهال حاد ویروسی بیشتر باحالت تهوع،استفراغ،دردهای پیچشی شکمی ،همراه خواهد بود و معمولا 24 تا72 ساعت طول می کشد.برخلاف عفونت های باکتریایی  اسهالی نوع ویروسی خون و عفونت در مدفوع ندارند و یا مقدار آن به نسبت خیلی کم است.
مسمومیت های غذایی یک بیماری ساده است که به وسیله سمی که توسط باکتری ها تولید می شود ایجاد می گردد.سم تولید شده موجب دل درد(دل پیچه) و استفراغ می شود و همچنین موجب می شود که روده کوچک مقدار زیادی آب ترشح کند که منجر به اسهال می گردد.دوره مسمومیت غذایی معمولا کمتر از ?? ساعت طول می کشد.
مهمترین عارضه اسهال کاهش آب بدن بوده و زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی آب و مواد معدنی مورد نیاز بدن به علت اسهال ،همراه یا بدون استفراغ از بدن دفع شوند.کاهش آب بدن در بین بیماران بالغ با اسهال حاد که مقدار زیادی مدفوع دارند شایع است، به خصوص زمانی که دریافت مایعات به علت بیحالی کاهش یافته و یا همراه با استفراغ و حالت تهوع است. این همچنین در بین نوزادان و بچه های کوچک که دچار اسهال ویروسی و عفونتهای باکتریایی می شوند شایع است. بیماران با کاهش آب بدن ملایم ممکن است فقط تشنگی و خشکی دهان را احساس کنند.کاهش آب بدن متوسط تا شدید همراه با کاهش فشار در حالت ایستادن همراه با غش یا ضعف کردن  به خاطر کاهش حجم خون،و همراه با کاهش حجم ادرار، و ضعف عمومی بدن خواهد بود.در بیشتر موارد اسهال های ویروسی ملایم و کوتاه مدت بوده و احتیاجی به مراجعه به پزشک و بیمارستان ندارد. در صورت بروز حالات و علائم زیر بهتر است به پزشک مراجعه شود: تب بالا، دل درد ملایم تا شدید همراه با سفتی شکم، اسهال خونی که بیانگر التهاب شدید روده است،  اسهال در افرادی با بیماری های مزمن مثل دیابت،بیماری قلبی،ایدز  اسهال شدید بدون نشان دادن علائم بهبود بعد از 24 ساعت، استفراغ طولانی مذت که مانع خوردن مایعات شود، اسهال شدید در زنان حامله و نوزادان و ...
 جبران کم آبی ناشی از اسهال در بیماران مهمترین اقدام درمانی است که بایستی صورت بگیرد غذاهایی که معمولأ در خلال بیماری اسهال خوب تحمل می شوند شامل برنج،غلات،موز، سیب زمینی،و ... می باشد.
محلول های او ار اس را می توان در اسهال های متوسط تا شدید که همراه با کاهش آب بدن می باشد در بچه های بزرگتر از ?? سال و  در بالغین استفاده کرد. این محلولها را به میزان 50 سی سی به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در مدت زمان 4 تا 6 ساعت در موارد کم کاهش آب بدن و یکصد سی سی به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در مدت 6 ساعت در موارد کم آبی متوسط آب بدن داده می شود.بعد از بازگرداندن  آب اولیه بدن محلول او ار اس را می توان به اندازه 100 تا200 سی سی به ازای هرکیلو گرم از وزن  تا زمانی که اسهال متوقف شود در هر  24 ساعت ادامه داد مصرف برخی داروهای متوقف کننده اسهال مثل لوپرامید و دیفنوکسیلات نیز با تجویز پزشک در کنترل اسهال موثر است ،داروی دیفنوکسیلات می تواند موجب سرگیجه و خواب آلودگی شود، و احتیاط های لازم را باید رعایت نمود مصرف این داروها در کودکان زیر دو سال توصیه نمی شود. نباید در درمان اسهال های اولیه از داروهای آنتی بیوتیک استفاده شود مگر زمانی که توسط کشت معلوم شود که یک اسهال باکتریایی داریم و نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد،در موارد کم آبی شدید بیماران و عدم امکان جبران کم آبی به وسیله دهان و وجود استفراغ شدید می توان با تامین مایعات درون رگی نیاز بیمار را مرتفع نمود.


اگزمای دست

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 90/2/11 4:7 عصر

دستها در انسان برخلاف سایر حیوانات تنها وسیله ای برای گرفتن اشیاء یا کمک به راه رفتن نیست بلکه وجه مشخصه آن خصوصیت و قابلیت هنری انسانهاست که به وسیله آن قادر به بروز قابلیتهای ویژه خود یعنی لمس اشیاء و احساس زیبایی های ظاهری اجسام و مهمتر از همه خلق آثار هنری نظیر خط و نقاشی است ولی همین دستهای زیبا ممکن است دچار عارضه یا مشکلاتی شوند که اگزما یا حساسیت پوستی یکی از آنهاست خداوند در خلقت بی نظیر خود دستان ما را به گونه ای آفریده است که دارای قابلیت های زیادی باشد و دستهایی که پوست آزرده دارند از بسیاری از این نعمت ها نیز محروم هستند.
اکثریت افراد به ویژه خانم ها در دورانی از عمر خود به نوعی اگزمای دست را تجربه می کنند و تعدادی نیز برای سالیان سال با آن دست و پنجه نرم می کنند که در بیشتر موارد در اثر تماس با مواد محرک و آسیب رسان ایجاد می شود مهم‌ترین علل خارجی یا محیطی اگزما را باید در محصولات مصنوعی و شیمیایی موجود در محیط کار یا منزل نظیر مواد آرایشی یا بهداشتی و شوینده ها جستجو کرد. محصولات پلاستیکی، انواع چسب‌ها و رنگ‌ها، سموم، شوینده‌ها، لوازم آرایشی، فرش و موکت، شیشه، کاغذ، اجسام فلزی، لباس‌های غیرنخی، ابزار و مصالح ساختمانی (سیمان، گچ و...)نیز از مهم‌ترین علل دیگر بوده و حتی گاهی ذرات آلاینده معلق در هوای آلوده بخصوص در شهرهای بزرگ و صنعتی  می‌تواند در منافذ پوست سالم و بخصوص آسیب‌دیده نفوذ کرده و بر شدت اگزمای دست بیفزاید، اما از دیگر عوامل نیز می‌توان به سرما و گرمای محیط و حتی نور خورشید اشاره کرد که بسیاری از بیماران، دوره‌ای از اگزمای شدید را در فصل زمستان تجربه می‌کنند که این می‌تواند به دلیل انقباض و انبساط مکرر پوست دست در شرایط اختلاف دمای ناگهانی و شدید باشد. اگزما با انواعی از گیاهان و نباتات و نیز در کشاورزان و باغداران در تماس با انواعی از گیاهان و بخصوص درخت انجیر و نیز در دامداران در تماس با فضولات، خون، پوست یا پشم حیوان گزارش شده که از موارد نادر است.

در درمان اگزما بایستی سه نکته را رعایت کرد: 1 ـ‌ دوری از عوامل ایجادکننده اگزما در منزل و محل کار 2 ـ‌ پوشش دست‌ها با دستکش نخی در تمام طول روز و در مواقع انجام کارهای ساده منزل، رانندگی و ...و در صورت نیاز برای شستشوی وسایل و ظروف با مواد شوینده، از دستکش پلاستیکی بر روی دستکش نخی استفاده کنیم 3 ـ‌ مصرف مداوم نرم‌کننده‌هایی نظیر اوسرین و وازلین با دستور پزشک 
لازم به ذکر است که زنگ خطرشروع اگزمای دست با از بین رفتن آج‌های پوستی و در ادامه با خارش، قرمزی و شکاف پوستی آشکار می‌شود و بایستی برای درمان و رهایی از این مشکل از مصرف خودسرانه داروها پرهیز کرده و با مراجعه به پزشک براساس دستورات وی اقدام کنیم


یادواره شهدای جامعه پزشکی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 90/2/8 9:34 صبح

 

زنجیرهای اسارت را با اسلحه شهادت گسیختن و اسماعیل وار در قربانگاه عشق الهی جان باختن چه زیباست « امام خمینی »

وصیت نامه دانشجوی شهید شاعر دلسوز و هنرمند متعهد سجاده نشین مسلخ عشق ، دلداده  خلوت راز علیرضا فیروزی

 

انالله و انا الیه راجعون

وصیت نامه علیرضا فیروزی ، فرزند فضل ا... از شهرستان فسا ، تاریخ 22/3/67

سلام بر انبیاء الهی از آدم تا خاتم و بر ائمه اطهار از علی ( ع ) تا مهدی ( عج ) صاحب الزمان و سلام بر امام خمینی و امت امام

پرده پندارمی باید درید                                             توبه تزویر می باید شکست

وقت آن آمد که دستی بر زنم                                     چند خواهم بود آخر پایبست

پروردگارا تو خود شاهد باش که جز به امید رحمت تو به میدان نبرد پای ننهادم و جز بخشش تو را طالب نیستم . بگذار که بعد از من هر چه میخواهند بگویند چه مرا بستایند چه سرزنش کنند . اگر مشمول رحمت واسعه تو گردم دیگر چه تفاوت دارد . حال که کاروان حسینیان بسیجی عزم رحیل دارند و بانک درای کاروان ما را به کربلا می خواند ، حال که چاووش کاروان بانک می دهد که : هرکه دارد هوس    کرب وبلا بسم الله ، من هم می خواهم که خاک راهشان گردم شاید که به دامان پاکشان بنشینم و به حسین بپیوندم

بر سر آنم که گر زدست برآید                            دست به کاری زنم که غصه سرآید

می خواهم آخرین تابلو نقاشیم را با رنگ سرخ خون رنگ آمیزی کنم و آخرین شعرم را برای شهادت بگویم می خواهم شهید شوم .

و اما سخنی با مردم ، ای مردم حال که امام عشق فرمان مقاومت تا پیروزی برآورده و حسینیان را به میدان رزم می خواند و می فرماید:

« حسینیان آماده باشید امروز ایران کربلاست »، هرکس که در خانه بماند یا یزیدی است و یا کوفی، چگونه می توان شعار داد که اهل کوفه نیستیم در صورتیکه هنوز به ندای امام پاسخ نداده باشیم ؟ همچنان که رهبر کبیر انقلاب فرمود « لباس محبت دنیا را از تن بیرون کنید و جامه رزم بپوشید » و اگر می خواهید خدا از شما راضی باشد باور کنید که جبهه ها به نیروی شما احتیاج دارد و آینده اسلام در گرو فداکاری شماست . امروز مسجدی بودن و نماز خواندن کفایت نمی کند و برای اثبات ایمان خود باید جهاد را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم . 

وصیتی هم به مسئولین و روحانیت :

اینکه وحدت شعاری خود را کنار گذاشته و به وحدت عملی بپردازید و این میسر نمی شود تا زمانی که خودیت ها و منیت ها را کنار بگذاریم . هیچگاه فقط خط خود را به تنهائی خط راست و مستقیم و خط امام ندانید بلکه به افکار دیگران نیز احترام گذاشته و به دیگران نیز مجال ارائه خدمت دهید و این را نیز بدانید که خط امام یکی است و آن هم تحمل افکار دیگران

چند کلام با خانواده گرامیم :

پدر و مادر و برادران و خواهرم بدانید که تا لحظات آخر شما را دوست داشتم و شما را تا روز قیامت فراموش نخواهم کرد . می دانستم که دوست داشتید که درس دانشگاهم را به پایان رسانم اما وقتی حسین ( ع ) تنهاست چه جای ماندن و چه جای درنگ خواهد بود .

مادرم و خواهر گرامی مصیبت کربلا را فراموش نکنید و صبر را پیش گیرید و زینب کبری ( س ) را الگوی خود قرار دهید ، هرچه می خواهید گریه کنید اما برای فرزندان حسین ( ع ) ، در پایان همه مردم را به تقوی سفارش می کنم.

 

والسلام

امضا علیرضا فیروزی


آزمایش و آزمایشگاه

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 90/1/25 11:52 صبح

 

 روز سی ام فروردین ماه به یاد دانشمند فرزانه اسماعیل جرجانی روز جامعه آزمایشگاهیان ایران (روز آزمایشگاه)نامگذاری شده است و به پاس زحمات ارزشمند این عزیزان برنامه ها و مراسم متعددی جهت تجلیل از این آنان صورت می گیرد. نقش آزمایشگاه در تشخیص درمان و پیگیری روند بیماری ها بر هیچکس پوشیده نیست و آزمایش و آزمایشگاه همواره ملازم و همراه طب و درمان بوده است به گونه ای که در طب قدیم و طب سنتی در دنیا و ایران حکما و پزشکان نامدار ایرانی و دارای شهرت جهانی مانند ابن­سینا، رازی، جرجانی و بسیاری دیگر از سرچشمه های جوشان و گنجینه­های طب سنتی نیز با تکیه بر آزمایش و آزمایشگاه به شهرت و درمانها و نظریه های پزشکی جهانی دست یافته اند. آنان همواره در اکثر کارهای طبی خود دیدگاه و رویکرد آزمایشگاهی داشته­اند،

آزمایشگاه های تشخیص طبی علاوه ب کمک به تشخیص بیماری ها، در درمان و پایش بیماری ها نیز نقش ارزنده و بسیار مهم و تأثیرگذاری داشته اند و به راستی امروزه مدیریت و درمان بسیاری از بیماری ها بدون وجود آزمایشگاه امکانپذیر نمی باشد به تعبیری سلامت جامعه به طور قابل توجهی در گرو عملکرد مناسب آزمایشگاه های پزشکی است. در این میان هر عاملی که بتواند بر کارآیی و عملکرد آزمایشگاه های کشور بیفزاید،می تواند علاوه بر نقش موثر در پیشگیری و درمان بیماری ها بر ارتقاء سطح سلامت جامعه نیز تاثیرگزار باشد.

اگرچه با بهبود امکانات و دستیابی به تکنولوژی های پیشرفته پزشکی و آزمایشگاهی و وجود متخصصین و کارشناسان زبده علوم آزمایشگاهی انجام و تفسیر صحیح آزمایشها کمک بسیار بزرگی را به پیشگیری و درمان مناسب و به موقع بیماری ها نموده است و لیکن درخواست و انجام بیش از حد و غیر منطقی بسیاری از آزمایش ها و به اصطلاح چکاپ ها علاوه بر وارد کردن خسارات مادی و معنوی و انجام هزینه های سنگین و تحمل بار اضافی بر خانواده ها و اقتصاد کشور بر کیفیت انجام آزمایشها و نتایج آن نیز تاثیرگزار خواهد بود.
متاسفان در مورد درخواست و انجام بسیاری از آزمایش ها نیز همچون سایر بخشهای پزشکی مثل مصرف دارو و درخواست انجام سایر اعمال تشخیصی مثل سونوگرافی سی تی اسکن و ام آر آی و ...افراط و تفریط زیادی دیده می شود به گونه ای که هر روزه افراد زیادی به پزشکان و آزمایشگاههای مختلف مراجعه نموده و درخواست انجام بسیاری از آزمایشها را دارند بدون آنکه لزومی به انجام آن داشته باشند و افراد زیادی نیز علیرغم نیاز به انجام آزمایش و اطلاع از وضعیت آنان سالهاست که جهت پیشگیری و درمان به پزشکان و آزمایشگاهها مراجعه نکرده و زمانی از وضعیت بیماری خود مطلع می شوند که دیگر فرصت چندانی برای جبران و درمان بیماری خود ندارند.با تبریک این روز به جامعه زحمتکش علوم آزمایشگاههی امیدواریم با اطلاع رسانی به موقع و مناسب و انجام اقدامات پیشگیرانه،تشخیصی و درمانی صحیح در ارتقاء سلامت جامعه توفیق یابیم. انشاءالله