سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت با روزه داری

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 87/6/17 9:59 صبح

اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما نوشته (واجب) شد، چنانکه بر آنان که پیش از شما بوده‏اند واجب شده بود باشد که پرهیزگار شوید.

سوره بقره آیه 183

روزه یک درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع است زیرا با انجام این دستور الهی افراد متمکن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در می بابند و هم با صرفه جویی در غذای شبانه روزی خود می توانند به کمک آنان بشتابند. چنانچه حضرت صادق (ع) می فرمایند :

روزه در اسلام واجب شده تا فقراء و اغنیاء یکسان و برابر گردند.  ( وسائل الشیعه ج 7 باب اول )

در طب امروز و همچنین طب قدیم اثر معجزه آسای امساک در درمان انواع بیماریها ، به هیچوجه قابل انکار نیست و کمتر پزشکی است که در نوشته ها و آثار خود اشاره ای به این حقیقت نکرده باشد.

یکی از فواید بزرگ روزه تربیت روح و تقویت اراده و تعدیل غرائز انسانی است . روزه دار در حال روزه با وجود گرسنگی و تشنگی و خودداری از سایر لذائذی که باید از آن چشم بپوشد، روح و اراده خویش را تقویت می کند . بر این اساس مقصود از روزه به دست گرفتن زمام نفس سرکش و تسلط بر شهوات و هوسهاست در حقیقت مهمترین فلسفه روزه همین اثر اخلاقی و تربیتی است.

             الف)توصیه هایی برای افطار

1 – بیشتر انرژی بدن باید با خوردن سحری تامین شود. پس افطار را سبک بخوریم تا شکم سنگین نشود.

2 – غذای افطار باید سبک و پرکالری بوده و سریع هضم شود. مثل: خرما ، شله زرد ، مقداری کمی شیر و چای کمرنگ. شما هم حتماً از غذاهای کم حجم استفاده کنید تا به معده فشاری وارد نشود.

3 – بهتر است با چای شیرین و خرما روزه خود را باز کنید و حتی المقدور از نوشیدن آب زیاد بپرهیزید؛ چون این کار باعث بی حالی، ضعف و درد معده خواهد شد.

4 – موقع افطار مایعات زیادی مصرف نکنید؛ چرا که مصرف مایعات در این زمان، سبب سوء هاضمه می شود، اگرچه در ساعات بعد از افطار نوشیدن آب زیاد مفید است.

5 – در زمان افطار و سحر از خوردن غذاهای پرچرب خودداری کنیم.

ب)توصیه هایی برای سحری

1 – فراموش نکنیم که پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می کند که سبب بروز علائمی نظیر سوء هاضمه، درد و نفخ معده می شود.

2 – در ماه رمضان سعی کنید شب ها زودتر بخوابیم تا بتوانیم سحر به موقع ( تقریباً 5/1 ساعت قبل از اذان صبح ) بیدار شویم. با این روش از ورود مقدار زیادی غذا و مایعات به معده و تجمع آنها جلوگیری کرده و هضم غذا نیز راحت تر خواهد بود.

3 – بیدار نشدن برای سحری کاملاً اشتباه است و در طولانی مدت سبب ضعف و بی حالی روزه داران خواهد شد.

4 – در سحر از مواد غذایی پروتئین دار استفاده کنیم و به جای نوشیدن آب زیاد، میوه های آب دار بخوریم.

5 – مایعات توصیه شده برای سحری باید به تدریج نوشیده شوند. یک لیوان آب میوه و یک لیوان شربت عسل یا قند اثر مفیدی خواهد داشت.

6 – رژیم غذایی سحر بهتراست شامل مواد غذایی متنوع باشد. این نکته برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد و باید از مواد غذایی قندی، پروتئین دار و پر انرژی استفاده کنند.

7 – از مصرف نمک زیاد خودداری کنید، چون نمک زیاد سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در ساعات روز خواهد شد. با یک رژیم غذایی معمولی، نمک کافی به بدنتان خواهد رسید و نیازی به مصرف نمک اضافی نیست.

بیاییم با استفاده از لحظه لحظه های این ماه پر خیر و برکت و بهره گیری از دستورات حیات بخش دین مبین اسلام از سلامت بیشتر روح و جسم نیز برخوردار شویم.


فلفل گیاه شفابخش

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 87/5/12 12:7 عصر

فلفل گیاهی است که در آب و هوای نیمه گرمسیری و گرمسیری می روید. میوه آن در پوششهای غلافی بلند که در صورت رسیدن رنگ قرمز، نارنجی یا زرد به خود می گیرند، می روید. میوه این گیاه به صورت خام، پخته شده، خشک یا در قالب چاشنی پودری در صنایع غذایی و دارویی، مصرف می شود.

گرچه فلفل دلمه‌ای را تقریبا می‌توان در همه فصول یافت، اما ماه‌های تیر و مرداد اوج به میوه نشستن این گیاه زیبا با رنگ‌های متنوع است که علاوه بر زیبایی سفره ها، خواص درمانی زیادی هم دارد.
رنگ‌های شفاف فلفل دلمه‌ای سرشار از بهترین مواد مغذی است. فلفل دلمه‌ای منبعی غنی از ویتامین آ و ویتامین سی است که هر دوی آنها از آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند. هر دوی این آنتی‌اکسیدان‌ها بر روی رادیکال‌های آزاد که اثر تخریبی روی سلول‌ها دارند، تاثیر می‌گذارند.
آیا می‌دانید رادیکال‌های آزاد بازیگران اصلی در جمع کردن کلسترول در رگ‌ها هستند و باعث گرفتگی رگ‌ها و بیماری‌های قلبی، تخریب عصب و رگ‌ها می‌شوند.فلفل دلمه‌ای با تشکیل این دو ماده روی رادیکال‌های آزاد تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.
همچنین فلفل دلمه‌ای حاوی ویتامین ب 6 و فولیک اسید است که در پیشگیری از گرفتگی رگ‌ها وایجاد بیماری قلبی در افراد دیابتی تاثیر می‌گذارد. هر دوی این ویتامین‌ها که از خانواده ویتامین‌های ب هستند، باعث کاهش هموسستئین می‌شوند. هموسستئین بالا باعث تخریب رگ‌های خونی شده و باعث افزایش حمله قلبی و سکته می‌شود.
با تهیه ویتامین‌هایی که هموسستئین را به مولکول‌های مورد نیاز تبدیل می‌کنند، فیبر موجود در فلفل دلمه‌ای می‌تواند کلسترول را که عامل دیگری برای ابتلا به حمله قلبی و سکته است، کاهش دهد.
فلفل قرمز یکی از اندک غذاهایی است که حاوی لیکوپن است. لیکوپن ماده ای است که مصرف آن رابطه‌ای عکس با سرطان‌هایی نظیر، سرطان پروستات، ‌مثانه و لوزالمعده دارد. تحقیقات نشان داده‌اند، افرادی که از غذاهایی با لیکوپن کمتر استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند.ماده ای در فلفل وجود دارد که سبب گرم بودن این گیاه میشود. هر چند که فلفل خود گیاهی گرم است، اما خوردن آن سبب کاهش درجه حرارت بدن می شود که این مساله یکی از دلایل اصلی تمایل مردم مناطق آب و هوایی گرم به مصرف زیاد فلفل محسوب می شود.

 این ماده همچنین به بسیاری از خواص درمانی فلفل کمک می کند تا سیستم قلبی - عروقی را تحریک کرده، سیستم هاضمه را تقویت نموده، درد موجود روی پوست یا مفاصل بدن را تسکین بخشد، و به مثابه "داروی ضد احتقاق و ضد باکتری" عمل می کند.
فلفل میزان کلسترول خون را پایین می آورد. که این امر باعث پایین آمدن فشارخون میشود. این گیاه همچنین از انعقاد خون در رگهای خونی جلوگیری می کند، این خواص فلفل به پیشگیری از بیماریهای قلبی نظیر آترواسکلروز (سخت شدن رگها) کمک می کند.

هر چند فلفل سبب سوزش زبان میشود، اما این گیاه واقعاً مسکنی قوی است. این گیاه ابتدا سبب تحریک درد میشود، اما سپس شدت علایم درد را در بدن کاهش می دهد. این حالت، آنرا برای افرادی که از درد مزمن رنج می برند به طرز خاصی مؤثر کرده است چون چندین روز طول می کشد که نتایج قابل توجه آن معلوم گردد.

آنهایی که از زونا، درد ناشی از دیابت،  و سایر دردهای پس از عمل جراحی رنج می برند، می توانند به ویژه از چندین نوع فلفل یا انواع "کرمهای کپساسین" که قابل دسترسی است، بهره ببرند.

کپساسین موجود درفلفل نه تنها درد آرتروز و آرتریت روماتیسمی را تسکین می دهد، بلکه به کاهش میزان ورم ناشی از این حالات وقتی که به عنوان پماد موضعی مورد استفاده قرار گیرد، کمک می کند.
فلفل با تحریک تولید مایعات هاضمه در معده و نابودی باکتریهایی که می توانند عامل عفونت باشند، قدرت هضم را تقویت می کند. خاصیت ضد باکتری فلفل همچنین از اسهال ناشی از عفونت جلوگیری می کند.

این گیاه به عنوان داروی ضد احتقان، سبب رقیق و نازک شدن خلط و خارج شدن آن از ریه ها می شود. از آنجا که این گیاه بافت ریه را تقویت می کند، در نتیجه برای آنهایی که مبتلا به آمفیزم هستند نیز مفید است.


یا جوادالائمه

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 87/4/23 10:25 صبح

امام جواد (ع) در کلام دیگران

شخصیت والای علمی اخلاقی امام جواد (ع)در نگاه خلفاء ، دانشمندان ،نویسندگان و تاریخ نگاران غیر شیعه؛ سندی گویا بر جایگاه رفیع این امام همام در بین مسلمانان می باشد که به عنوان نمونه  به چند مورد آن اشاره می شود  

مامون عباسی

 خلیفه مقتدر عباسی در پاسخ به اعتراض بزرگان بنی عباس در خصوص به تزویج در آوردن دخترش " ام الفضل " به امام جواد (ع) ،این امام همام را اعجوبه عصر خواند و گفت : " قد اخترته لتبریزه علی کافه  اهل الفضل فی العلم والفضل مع صغر سنه والاعجوبه فیه بذالک " من بدان جهت وی را به دامادی خود برگزیدم که با کمی سن در علم و فضیلت بر همه اهل زمان برتری دارد و اعجوبه ای است در علم و دانش .  

اسقف بزرگ مسیحی

اسقف مسیحی پس از آگاهی یافتن از علم ودانش امام جواد (ع) در مسائل پزشکی گفت :

به نظر می رسد این شخص " امام جواد (ع) " پیامبری از نسل پیامبران است .  

سبط بن جوزی 

یوسف بن قزا اغلی بن عبداالله  بغدا دی مشهور به سبط بن جوزی پس از بیان تاریخ تولد و شهادت حضرت می نویسد : کان علی منهاج ابیه  فی العلم والتقی و الزهدوا الجود.

او در علم و تقوی ،پرهیزگاری و سخاوت چون پدر بزرگوارش "امام رضا (ع)  " و دنباله رو او بود.

ابن ابی طلحه

ابن ابی طلحه در کتاب مطالب السؤول فی المناقب آل الرسول در باره شخصیت امام جواد (ع) می نویسد: او گرچه صغیر السن است ولی کبیرالقدر و رفیع الذکر می باشد .

 

ابن صباغ مالکی

 علی بن محمد احمد مشهور به " ابن صباغ " فقیه مالکی و متوفای 855 در مکه پس از بیان گوشه ای از خصوصیات زندگی حضرت جواد (ع) ، می نویسد: آری چنین بود کرامات جلیل و مناقب او.

 ودر جای دیگر می افزاید:چه گوییم ما در جلالت و مقام امام چواد (ع) و فضیلت کمال و عضمت و جلال او ،حضرتش در میان طبقات ائمه (ع) سنش کمتر از همه و قدر و شانش  اعظم است . او در اندک مدتی از عمر شریفش کراماتی بسیار و معجزاتی بیشمار از خود نشان داده و معارج و فضیلت کمال را طی کرده و از رشحات و تراوش دانش و بینش خود اثرها گذاشته و از نفحات و ریزش فضل کمالش بی اندازه و شمار فیوضاتی به عالم علم نثار فرموده ، چه با مجالس و محافلی که متکلم به احکام گردیده و از مسائل ، حلال و حرام را بیان نموده و زبان دشمنان وخصم بدفرجام را به منطق صحیح و گفتار ملیح خود الکن و کلیل کرده و گه ،بسیار انجمن و محفلی که در صدر جلساء و راس خطبا وبلغاء قرار گرفته و در برابر خود تمامی فصحاء و علما و حکما را تحت شعاع گذارده .

صلاح الدین صفدی

خلیل بن ابیک  بن عبدالله ،معروف به صلاح الدین صفدی  - اهل صفد ادیب و مؤرخ نامدار اهل فلسطین که در حدود دویست تصنیف از وی برجای مانده ، می نویسد:

محمد بن علی ،همان جواد بن رضا (ع) بن الکاظم موسی بن الصادق جعفررضی الله عنهم است .لقب او جواد ، قانع و مرتضی است . وی از فرزندان اهل بیت نبوت است که در سخاوت شهرت داشت تا جائی که او را جواد (ع) ، نام نهاده اند  ، او یکی از امامان دوازده گانه است .

ابن تیمیه می گوید : محمد فرزند علی ملقب به جواد از بزرگان و اعیان بنی  هاشم است که در سخاوت و بزرگواری شهرت تام دارد .

 

یوسف بن اسماعیل نبهانی

یوسف بن اسماعیل نبهانی حنفی ادیب و شاعر فلسطینی ،متولد 1350 هجری که از وی سیزده کتاب مهم بر جای مانده، می نویسد:

محمد جواد فرزند علی رضا (ع) از بزرگان امامان و چراغ هدایت امت و سادات اهل بیت (ع) است که عبدالله شبراوی شافعی نیز از وی در کتاب خود " الاتّحاف بجبّ الاشراف " با ستایش و تکریم یاد کرده است .

محمود بن وهیب بغدادی فنخی

محمد الجواد (ع) فرزند علی بن الرضا (ع) است کنیه او مانند کنیه جدش محمد الباقر ،ابو جعفراست رضی  الله عنهما .

سه لقب وی جواد ، قانع و مرتضی است که مشهورترین آنها " جواد" است . رنگ پوست او سفید ،قامتش معتدل و نقش انگشترش نعم المقدّرالله، و وارث علم پدر بود.


مجله پزشکی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 87/3/30 1:56 عصر

این روزها شیراز میزبان برپایی جشنواره شانزدهم تولیدات رادیو تلویزیونی مراکز استانهاست برگزاری این رویداد مهم رسانه ای کشور در مهد فرهنگ وادب ایران، فرصت مغتنمی است تا برنامه سازان و هنرمندان پرتلاش کشورمان محصولات فرهنگی خود را بازنگری کنند و توانایی خود را در ارایه پیام های ارزشمند و در قالب های جذاب به محک داوری بزنند.امشب به یمن وجود امامزادگان جلیل القدر و در کنار مقبره لسان الغیب حافظ شیرازی و در شهر علم و ادب و فرهنگ شیراز شاهد مراسم باشکوه اختتامیه این دوره از جشنواره می باشیم

جشنواره رادیو تلویزیونی مراکز استانها ،‌ به خصوص در سالهای اخیر به خوبی توانسته جایگاه طبیعی خودش را پیدا کند و  هرچه پیشتر می رویم به صورت سالانه اثر بخشی برگزاری جشنواره ها بر فعالیت های رسانه ای سازمانها و کیفیت برنامه های تولیدی در مراکز استان ها  بیشتر نمود یافته است.

برنامه زنده و علمی مجله پزشکی یکی از برنامه های جذاب و پر مخاطب صدا و سیمای مرکز فارس می باشد که به صورت هفتگی در عصر پنجشنبه ها پخش می شود این برنامه علمی کار مشترکی است که با همکاری صمیمانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و صدا و سیمای فارس تهیه و پخش می گردد و بنده نیز از نزدیک شاهد زحمات و تلاشهای ارزنده کلیه دست اندرکاران آن از دو واحد بوده و در خدمت آنان می باشم برنامه زنده «مجله پزشکی» نیز در این دوره از جشنواره در 4 بخش تهیه کنندگی، کارگردانی، تصویربرداری و صدابرداری 4 جایزه را در در شانزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی تلویزیونی از آن خود کرد ه است این موفقیت بزرگ را به همه تلاشگران و جامعه خدمتگزار پزشکی کشور تبریک می گویم و امیدوارم در سالهای آینده شاهد درخشش بیشتر آنان باشیم.


بی خوابی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 87/2/28 2:24 عصر

حدود یک سوم از مردم در سراسر جهان از بی خوابی در درجات مختلف رنج می‌برند و در طول شبانه روزخواب راحت و کافی ندارند. معمولاً این افراد به آسانی به خواب نمی روند، و در نیمه های شب نیز از خواب می‌پرند، و یا اینکه صبح خیلی زود بدون احساس طراوت و شادابی از خواب بیدار می‌شوند. آنها معمولاً در طول روز خسته و زود رنج هستند و حتی نمی توانند هنگام انجام کارهای ساده تمرکز کنند. معمولا در این گونه افراد بی خوابی دلیل خاصی هم  ندارد، اما پزشکان و دانشمندان توانسته اند افرادی که استعداد بیشتری برای ابتلا به آن دارند،را شناسایی کنند. در این میان افراد با سن بالای 60 سال، خانم‌ها و کسانی که سابقه شدید  افسردگی دارند، بیش از سایرین دچار این عارضه می‌شوند.

فشارهای عصبی هم احتمال ابتلا به بی خوابی را بیشتر می‌کند. از دست دادن بستگان نزدیک، استرس ،شرکت در امتحانات، مشکلات و فشارهای کاری، جراحت وبیماری ها، اعمال جراحی و ... می‌توانند تا مدت ها الگوی خواب ما را به هم بریزند. معمولاً در این گونه موارد  پس از عادی شدن شرایط، و برطرف شدن مشکلات حال افراد طبیعی شده و یا اینکه خود را با شرایط موجود وفق می‌دهند.
مسافرت های طولانی مدت هوایی هم بی خوابی را تشدید می‌کنند. عوامل محیطی هم می‌تواند سبب بی خوابی شود. نور و سر و صدای زیاد در محل خواب، مصرف قهوه، چای و یا سایر مواد محرک از جمله مواردی است که باعث بیدار ماندن بیشتر و اختلال در خواب می‌گردد.
درمان بی خوابی نیز بستگی به عوامل به وجود آورنده  آن دارد. یکی از بهترین راههای جلوگیری از بی خوابی اصلاح شیوه زندگی است. سعی کنیم هیچ گاه با نگرانی و اضطراب به رختخواب نرویم. همین که نگران این باشیم که خوابمان نمی برد، باعث می‌شود که دیرتر به خواب فرو رویم. فاصله زمانی میان وقت خوردن شام با زمان خواب خود را حفظ کنیم و از مصرف مواد و نوشیدنی های دارای قهوه خودداری کنیم.
به خاطر داشته باشیم هر چقدر کمتر نگران بی خوابی باشیم، راحت تر به خواب خواهیم رفت.سعی کنیم برای بهتر خوابیدن از یک تا سه ساعت‌ پیش‌ از خواب‌ چیزی‌ نخوریم. نوشیدن‌ یک‌ لیوان‌ شیرگرم‌ قبل‌ از خواب‌ برای‌ بعضی‌ از افراد مفید است‌. به‌ طور منظم‌ ورزش‌ کنیم تا به‌ اندازه‌ کافی‌ خسته‌ شویم، اما هیچگاه‌ تا دو ساعت‌ قبل‌ از خواب‌ ورزش‌ نکنید.
داروهای خواب آور نیز نمی توانند در دراز مدت چاره خوبی برای موارد بی خوابی باشند سعی کنیم از مصرف خودسرانه آنها خودداری کنیم
.