سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بی حوصلگی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/9/10 11:10 صبح

شاید از این عنوان قدری تعجب کنید یا دیدن آن شما را برای مدتی به فکر فرو ببرد مگر بی حوصلگی هم بیماری است؟

آری هر چیزی که کارکرد طبیعی بدن ما را چه از لحاظ جسمی یا روحی دچار اختلال کند خود نوعی بیماری است و بایستی به فکر درمان و راه چاره برای رفع آن باشیم.

بی حوصلگی یک معضل غیر طبیعی و کسل کننده است. یک عارضه جسمی و روحی که به عوامل مختلف و نسبتا زیادی بستگی دارد این عوامل گاهی  جسمی هستند و گاه روحی، بی حوصلگی منجر به اختلالات دیگری مثل بی اشتهایی و تغییرات مختلف جسمی نیز می‌شود. فرد بی حوصله، بیشتر به انزوا روی می‌آورد، او کلافه است و گاه هرچه می‌کوشد، کمتر احساس شادی می‌نماید، و طبیعت و زیباییهای آن نیز برای اوخستگی آور و کسل کننده می‌شود اگر این روند  ادامه یابد می تواند مشکلات فراوانی برای آدم بی حوصله پیش می‌آورد.

 آدم بی‌حوصله در بسیاری از موارد به رغم میل خود، از همه چیز، حتی از تنوع هم احساس خستگی می‌کند، خستگی نیز توان برنامه ریزی را از انسان سلب می‌کند و بنابراین  این عارضه روز به روز بیشتر و بیشتر می‌گردد.

بنابراین  اولین گام در درمان عارضه این است که در جهت عکس عوارض بی حوصلگی گام برداریم یک برنامه نسبتا دقیق و حساب شده می‌تواند اولین اقدام باشد و تاثیر خوبی در پیشگیری و ایجاد بی حوصلگی داشته باشد همیشه روزمان  را با برنامه از پیش تعیین شده شروع کنیم  ممکن است  برنامه، مطابق میل و خواست ما عملی نشود ولی می تواند از خستگی زودرس و بی حوصلگی جلوگیری نماید.

همیشه از افکار مثبت و پیش بینی خوشایند استفاده کنیم و در کارها توکل بر خدا و تلاش برای رسیدن به هدف را از یاد نبریم. 


سردرد میگرن

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/8/13 3:41 عصر

میگرن یک بیماری مزمن است که با سردردهای مقاوم و سخت بروز پیدا می کند و غالبا با اشکالات زودگذری در جریان خون مغزی و استفراغ همراه است این بیماری با یک نوع سردرد شدید و ضربان دار معمولا در یک طرف سر که به همراه تهوع ،استفراغ و مشکلات بسیاری مانند تاری دید و جرقه هایی در جلو چشم که در اصطلاح به آن اورا می گویند دیده می شود مشخص می گردد.حملات میگرن می توانند از دو تا هفتاد و دو ساعت طول بکشند.

عوامل افزایش دهنده خطر حمله میگرن                                                                                                                                            

ساابقه خانوادگی                                                  مصرف بعضی از غذاها

استرس                                                           صدای بلند

سیگار                                                             نور زیاد

مصرف بعضی از داروها                                          بوی شدید

کمبود خواب و یا در بعضی از افراد زیاد خوابیدن                 در حوالی قاعدگی یا مصرف قرص های پیشگیری در زنان

گرسنگی

تغذیه در میگرن

بیماران مبتلا به میگرن  از خوردن پیاز، کاکائو وبعضی از  مرکبات به مقدار زیاد پرهیز کنند موادی همچون پیاز، پنیر،کاکائو انواع آجیل،ماهی شور شکلات و مرکبات به ترتیب بیشترین اثر تشدید کنندگی در سردردهای میگرنی را دارند. گرسنگی همچنین یکی از عوامل مهم در تشدید دردهای میگرنی هستند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی بر تعداد و طول مدت زمان حملات سردردهای میگرنی مؤثرست. مواد غذایی بر الگوی سردرد میگرنی مؤثرند ولی بیش از آن که بر تعداد حملات موثر ‌باشد بر طول مدت زمان یک حمله تاثیر می‌گذارند.
با رژیم غذایی مناسب میگرن را از خود دور کنید.
رژیم غذایی بر تعداد و طول مدت زمان حملات سردردهای میگرنی مؤثرست.  نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مواد غذایی در الگوی سردردهای میگرنی مؤثرند، ولی بیش از آن که بر تعداد حملات مؤثر باشد بر طول مدت زمان یک حمله تاثیر می‌گذارد. این تحقیقات نشان می‌دهند موادی همچون پیاز، کاکائو، مرکبات به ترتیب بیشترین اثر تشدید کنندگی را دارد و گرسنگی در این زمینه عامل مهمی به شمار می‌رود .


آنفلوانزا یا سرماخوردگی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/7/30 3:26 عصر

سرماخوردگی عبارت است از یک عفونت ویروسی مسری در مجاری تنفسی فوقانی، مثل بینی، گلو، سینوسها، گوشها و لوله هایی که حلق را از داخل به گوشها وصل می کنند، نای، حنجره و لوله های نایژه.

 

 حداقل200 نوع ویروس وجود دارد که عامل ایجاد سرماخوردگی می باشند.

علائم شایع

1- آبریزش یا گرفتگی بینی،(ترشحات در ابتدا شفاف و بیرنگ است و بعد شدت یافته و به رنگ زرد در می آید.)

2- سرفه ای که خلط دار نیست یا کمی خلط دارد.

3- خشونت صدا                5- تب خفیف        6- خستگی          7- اشک ریزش     8- گلودرد           4-خارش گلو.

عوامل افزایش دهنده خطر

     فصل زمستان (سرماخوردگی در هوای سرد شایع تر است).

     کودکانی که به مدرسه یا مهدکودک می روند وکسانی که در جاهای شلوغ حضور دارند.

     سرماخوردگی یکی از اعضاء خانواده.

      بروز عفونت می تواند توسط استرس، خستگی یا آلرژی تسهیل شود.

راههای انتقال

   ویروسها از طریق دستهای آلوده یا قطرات آلوده منتشر در هوا (عطسه و سرفه) انتقال می یابند.

 اگر میانگین عطسه های شخص سرماخورده در یک اتاق روزانه 100 بار باشد هوای موجود در آن اتاق از حدود000/000/4 قطره بینی اشباع می شود که آلودگی ویروسی دارند!

هنگامیکه شخصی مبتلا به سرماخوردگی در میان دستهای خود عطسه می کند در تماس با اشیاء اطراف موجب انتشار سرماخوردگی می شود. ویروسهای سرماخوردگی می توانند بیش از 3 ساعت بر روی سطوحی مانند، دستگیره در و... زنده بمانند!

پیشگیری

·        پرهیز از تماس غیر ضروری با دیگران به هنگام مرحله مسری بیماری(4-2 روز اول ).

·        شستن مرتب دستها با آب و صابون.

·        خودداری از حضور در جاهای شلوغ مخصوصاً در زمستان .

·        داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل.

درمان

    بیمار معمولاً در عرض 14-7 روز خود بخود بهبود می یابد.

·        برای تخفیف آبریزش بینی از آب نمک رقیق و ولرم استفاده شود(2-3 قطره در هر سوراخ بینی).

·        از دستگاه بخور برای افزایش رطوبت هوا استفاده گردد(دستگاه بخور باید هر روز تمیز شود).

·   هیچ دارویی از جمله آنتی بیوتیک ها ، نمی تواند سرماخوردگی را معالجه کند. ولی برای تخفیف علائم می توان از مسکن هایی نظیر استامینوفن، داروهای ضد گرفتگی بینی، قطره ها یا اسپری های بینی و داروهای ضد سرفه استفاده کرد.

توصیه های لازم برای تسریع روند بهبودی

·   یک رژیم غذایی خوب موجب تقویت سیستم ایمنی و ارتقاء سلامت بدن می شود. میوه و سبزیجاتی که حاوی ویتامینهای B,E,A,C و همچنین روی و آهن می باشند برای تقویت سیستم ایمنی مناسبند.

·   نوشیدن آب و آب میوه های تازه به مقدار زیاد در جایگزینی مایعات از دست رفته بدن در طول سرماخوردگی بسیار مفید می باشد.

·        استراحت در بستر ضروری نیست ولی باید از فعالیت سنگین و زیاد پرهیز کرد.

·   کشیدن سیگار علائم سرماخوردگی را تشدید می کند. اشخاص سیگاری به علت صدمه به سیستم ایمنی ، بیشتر مستعد سرماخوردگی می باشند و نیز با توجه به اهمیت ویتامین C در بهبود سرماخوردگی، سیگار کشیدن در توانایی بدن جهت سوخت و ساز ویتامین C تأثیر منفی دارد.

مواقع ضروری برای مراجعه به پزشک

در صورت بروز یک یا چند مورد از علائم زیر به پزشک خود مراجعه نمایید:

·        افزایش درد گلو، یا ظاهر شدن لکه های سفید یا زرد روی لوزه ها یا سایر قسمتهای گلو.

·        بروز سرفه هایی که خلط ضخیم، به رنگ زرد- سبز یا خاکستری دارد.

·        بروز سرفه های طول کشیده (بیش از 10 روز )، بروز مشکلات تنفسی در بین حملات سرفه.

·        اگر تب چند روز طول بکشد یا بالای 5/38 درجه سانتیگراد باشد.

·        بروز دردگوش، سردردشدید، درد روی دندانها یا روی سینوس ها.

·        بی حالی یا تحرک پذیری غیر معمول.

·        بزرگی ودر دناک شدن گره های لنفاوی در گردن.

·        خوب شیر نخوردن شیر خواران.

·        هذیان گویی یا تیرگی شعور.

 به تفاوت های سرماخوردی و دیگر عفونتهای تنفسی از جمله گلودرد چرکی توجه نمائید.


عید پاکی ها

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/7/19 1:10 عصر

عید فطر مبارک  

عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت


صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

اللهم انزل علینا مائدة من السماء تکنون لنا عیدا لاولنا و آخرنا و آیة منک  «عید در لغت از ماده عود به معنى بازگشت است، و لذا به روزهایى که مشکلات از قوم و جمعیتى بر طرف مى‏شود و بازگشت ‏به پیروزیها و راحتى‏هاى نخستین صورت می گیرد عید گفته مى‏شود، و در اعیاد اسلامى به مناسب اینکه در پرتو اطاعت‏ یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکى فطرى نخستین به روح و جان آدمیان باز مى‏گردد، و آلودگى‏ها که بر خلاف فطرت است، از میان مى‏رود، عید گفته شده است و از آنجا که روز نزول مائده روز بازگشت ‏به پیروزى و پاکى و ایمان به خدا بوده است‏ حضرت مسیح (ع) آن را عید نامیده، و همانطور که در روایات وارد شده نزول مائده در روز یکشنبه بود و شاید یکى از علل احترام به روز یکشنبه در نظر مسیحیان نیز همین بوده است، و اگر در روایتى که از امام على(ع) نقل شده مى‏خوانیم «و کل یوم لا یعصى الله فیه فهو یوم عید» هر روز که در آن معصیت ‏خدا نشود روز عید است‏» نیز اشاره به همین موضوع است، زیرا روز ترک گناه، روز پیروزى و پاکى و بازگشت‏به فطرت نخستین است.

پس از حدود یک ماه روزه داری و پرهیز از خوردن و آشامیدن و سایر محرمات و شستشوی جان در زلال زیبای رمضان با رؤیت هلال ماه شوال توفیق یک ماه روزه داری و حضور در خیل مهمانان برگزیده الهی و اجازه حضور بر سر خوان گسترده رب العالمین را جشن می گیریم و خدا را شکر می کنیم که لیاقت همراهی با بندگان شایسته اش را نصیبمان نمود چرا که به شکمبارگان و غافلین از یاد خدا اجازه حضور در این مهمانی و نشستن بر سر سفره رحمت و مغفرتبی پایانش داده نمی شود.

دوباره بایستی چشم به راه رمضانی دیگر و فرصتی دوباره باشیم تا باز اجازه ورود به درگاه جانان یابیم و دل را در دریای فیاض معرفتش جلا دهیم و با تمسک به قرآن و اهلبیت به سوی سرچشمه هستی رهنمون شویم.

خداوندا شیرینی حضور در زمره بندگان شایسته ات را نصیبمان کن و جرعه ای از رحمت بی پایانت را در کاممان ریز تا با توکل بر تو و لطف بی منتهایت تا رمضانی دیگر به یاد تو باشیم و کاری جز رضایت ذات اقدست انجام ندهیم.  ان شاءالله


تنظیم خانواده

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/7/8 2:9 عصر

 

بستن لوله اجرایی

تنظیم خانواده یعنی این که در یک خانواده پدر و مادر به دلخواه خود و بر پایه آگاهی ، بینش و تصمیم گیری مسئولانه با به کار بردن یکی از روش های پیشگیری از بارداری ، تعداد فرزندان خود را با توجه به امکانات اقتصادی و قدرت جسمی و روانی خود تنظیم کنند و بدین وسیله در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور نیز مؤثر باشند.

برای اجرای هر چه بهتر و موفق تر برنامه های تنظیم خانواده مشارکت زوجین ضروری است . حتی الامکان زن و شوهر هر دو  برای کسب اطلاع از روشهای مختلف پیشگیری و اتخاذ تصمیم برای انتخاب مناسبترین روش پیشگیری  بایستی مراجعه کنند . اگر امکان حضور و مشاوره با هر دو نفر میسر نباشدد ، در این صورت بایستی با یکی از زوجین به صورت کامل مشاوره نمود و به او فرصت داد تا با همسرش مشورت نماید . در ابتدا مشاور باید از شرایط زوجین در زمینه استفاده کلی از روش ها مطلع شده  و سپس اطلاعات لازم در مورد روشهای مختلف پیشگیری مناسب برای زوجین و نحوه استفاده ، محاسن و عوارض احتمالی آنها را با زبان ساده و قابل فهم برایشان  بیان کند و به زوجین فرصت دهد تا با تبادل نظر با یکدیگر نسبت به انتخاب روش ، تصمیم لازم را بگیرند.

 روش های پیشگیری از بارداری به دو گروه عمده روش های دائم و روش های موقت پیشگری از بارداری تقسیم می شود.

 در تقسیم بندی دیگر نیز می توان روش ها را به سه گروه روش های زنانه،مردانه و مشترک بیان نمود.

 در این قسمت به روش دائم بستن لوله در مردان(وازکتومی) اشاره می شود:

وازکتومی یک روش دایمی پیش‌گیری از بارداری برای آقایان است. این روش با یک عمل جراحی سرپایی و بی حسی موضعی و معمولا" در مدت کوتاه‌تر از 20 دقیقه انجام می‌گیرد. در این عمل لوله‌های اسپرم بر از طریق یک سوراخ کوچک بر روی کیسه بیضه‌ها بسته  می شوند.                                                  

شیوه عمل :

بسته شدن لوله‌های اسپرم براز ورود اسپرم به مایع منی جلوگیری می‌کند. در این حالت مایع منی فرد بدون اسپرم بوده و لقاح صورت نخواهد گرفت. 

میزان تاثیر :

یکی از اثر بخش‌ترین روش‌های پیش‌گیری از بارداری است.

 با پی‌گیری‌های بعد از عمل و انجام دو نوبت آزمایش آنالیز اسپرم پس از عمل جراحی که نبودن اسپرم در مایع منی را تأیید کند، میزان موفقیت نزدیک به 100% است. 

مزایا :

   1-  میزان اثر بالا

    2- دایمی بودن

    3- عدم تداخل با فعالیت جنسی.

    4- عدم نیاز به یادآوری و مراجعه‌های مکرر

    5-  نداشتن اثر منفی بر قدرت مردانگی ، میل جنسی و صفت های ثانویه مردانه، ( ریش، سبیل، صدای مردانه )

    6- عارضه نداشتن برای سلامتی استفاده‌کننده از روش در دراز مدت

    7-  تأثیر نداشتن بر حجم و ظاهر مایع منی و کیفیت تماس جنسی

    8-  افزایش لذت جنسی به دلیل از  بین رفتن نگرانی حاملگی ناخواسته .

    9- اثر بخشی بیشتر ، نیاز کمتر به مراقبتهای قبل و پس از عمل ، ، زمان کوتاهتر عمل جراحی ،

    10 - امکان کسب اطمینان از موفقیت عمل و عارضه های کمتر در مقایسه با بستن لوله های رحمی.

ادامه دارد


یاد خدا

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/6/27 1:56 عصر

با پیشرفت تکنولوژی و دستیابی روزافزون بشر به امکانات جدید و آسان تر شدن انجام کارها متاسفانه هر روزه شاهد افزایش مشکلات و گرفتاری های انسانها در اقصی نقاط جهان می باشیم به گونه ای که با افزایش چشمگیر بیماری های روحی و جسمی و مصرف فزاینده داروهای روانی و آرامبخش نه تنها انسانها از این همه پیشرفت و موفقیت نفعی نمی برند بلکه هر روز بر مشکلات و ناتوانی های آنان افزوده می شود و منشاء اصلی این مشکلات نیز دوری آنان از مبداء هستی و خویشتن خویش و فراموشی اخلاق در جامعه می باشد همه ما هر روز با انسان هایی مواجه هستیم که علیرغم تلاش و دوندگی فراوان کمتر احساس شادی و نشاط می کنند و با داشتن همه امکانات یک زندگی خوب امکان استفاده از آنها را نداشته و کمتر رضایت و راحتیی را از داشتن آنها به دست می آورند.

استرس و فشارهای روحی و روانی علاوه بر اینکه فکر آدمیان را به شدت مشغول کرده و توان انجام درست کارها را از وی سلب می کنند بر روی جسم و سایر سیستم های بدن او نیز تاثیر گذاشته و آن را نیز مختل می کنند که این اختلال خود باعث مشکلات و ناتوانی های بیشتری در فرد خواهد شد

راه نجات انسانها از این تارهای تنیده به به دور خود چیست؟

راههای پیشنهادی مقابله با اضطراب:

الف)یاد خدا، با توکل و اتکاء مطلق به ذات مقدس پروردگار و یادآوری نعمت های بیکران الهی همه نگرانی ها و اضطراب ها از بین می روند و آرامش و رضایت مطلق جای آنها را خواهند گرفت.براساس مطالعات زیادی میزان اضطراب در اثر روزه داری در ماه مبارک رمضان به شدت کمتر دیده شده است.

ب)ورزش مستمر،ورزش و فعالیت فیزیکی مستمر علاوه بر پیشگیری از انواع بیماری ها در سلامت روان و شادابی روحی انسان نیز تاثیر به سزایی دارد.

ج)انجام ریلکسیشن ( آرامیدگی ) در واقع یک نوع آرامش عضلانی است که با ایجاد انقباض و انبساط ماهیچه های بدن موجب آرامش جسمی و تاثیرگذار در آرامش روحی است . به این صورت که روی تخت یا زمین هموار دراز می کشیم و یک جا همه ماهیچه های بدن  را برای 5 ثانیه منقبض می کنیم و سپس آنها را رها و شل می کنیم به گونه ای که درعضلات احساس آرامش به وجود آید این عمل را می توانیم به صورت دیگری هم انجام دهیم یعنی تک تک ماهیچه های بدن را منقبض کرده و سپس شل کنیم .آنچه در تمرین ریلکسیشن قابل اهمیت است این است که هنگام انقباض و انبساط عضله باید همه توجه خود را به آن عضو و حالتی که برای آن پیش می آید، معطوف کنیم . این عمل را روزی سه بارانجام دهید, توصیه می شود زمان انجام تمرین ها هنگام استراحت و خواب باشد.

درمسایلی که روزمره پیش می آید سعی نماییم با تامل و تفکر و آرامش باآنها برخورد کرده و از احساساتی و هیجانی برخورد کردن اجتناب نماییم تا از اثرات منفی آنها درامان باشیم .


روزه داری و سلامت

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/6/12 1:1 عصر

یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون.        ( سوره بقره آیه183)  اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما نوشته (واجب) شد، چنانکه بر آنان که پیش از شما بوده‏اند واجب شده بود باشد که پرهیزگار شوید.

در آستانه حلول ماه مبارک رمضان  نکاتی در باره روزه داری و سلامت جهت استفاده عموم ذکر می شود هر چند لذت و مزایای معنوی و آثار ارزشمند روحی آن قابل مقایسه با این آثار جزئی جسمی نمی باشد.  امید آنکه از روزه داران واقعی و بندگان حقیقی رب العالمین باشیم.

روزه یکی از احکام انسان ساز اسلام است، که آگاهی از همه فواید و پی بردن به فلسفه کامل آن همچون سایر احکام الهی برای انسان عادی ممکن نیست و دانش محدود بشری نمی تواند راهگشای همه اسرار نهفته تکالیف شرعی باشد و شاید روزی دانش انسان به حدی از کمال برسد تا خداوند حکیم دریچه تازه ای بر روی وی گشوده و حکمتها و دستورات اسلام را باز شناسد.از روزه‌داری به عنوان یک روش درمانی بسیار قدیمی در علم پزشکی، هزاران سال است که استفاده می شود. به طوری که، بسیاری از پزشکان بزرگ قدیم این روش را توصیه کرده و آن‌را یک روش پیشگیری و درمان به حساب می‌آورند. بقراط پدر علم پزشکی معتقد است که: روزه‌داری همان توانایی انسان در جهت درمان خود است که به عنوان فرصتی برای بدن فراهم می‌شود.پاراسلسوس، یکی از حکیمان طب سنتی غربی، قرن‌ها پیش نوشته است که روزه‌داری بزرگترین فرصت برای تقویت و آمادگی جسمانی است. حارث بن کله در زمان بعثت، از پزشکانی بود که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از روزه و امساک استفاده می نمود. ابن سینا نیز بخشی از کتاب قانون خود را به روزه اختصاص داده است و همه اینها نشان‌دهنده آنند که روزه از قدیم مورد توجه حکما و اندیشمندان بوده است. یکی از  فواید روزه‌داری بهبود وضعیت بدن و تناسب اندام است که با سوخت بافت چربی و کاهش انرژی دریافتی میسر می شود. به طور کلی، بدن هر روز با دریافت غذای مازاد بر نیاز در حال ذخیره انرژی است که در حالت عادی به مصرف نمی رسد، بلکه در شرایط نیاز، با مکانیسم های جبرانی که به همراه دارد از این ذخایر استفاده می کند. تحقیقات نشان داده اند، حتی افراد لاغرمی توانند تا 40 روز بدون دریافت غذا زنده بمانند و از ذخایر خود برای بقا بهره‌مند شوند.

یکی ازروش های مبارزه با چاقی، " روزه داری " است تا اگر انسان در طول سال به علت غفلت یا به هرعلت دیگری از پرخوری خودداری نکند و ذخائر بدنی خود رازیاد کند، هنوز فرصت آن را دارد که سالی یک بار چربیهای ذخیره را در طول مدت یکماه روزه داری تدریجاً ، بدون کمترین عوارض و عواقب وخیمی هضم کرده و بار بدن را سبکتر کند .