سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت با کاهش چربی خون

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 88/6/7 2:21 عصر

زندگی ماشینی و عوارض ناشی از آن باعث بروز یا تشدید بیماری های زیادی در بین افراد جامعه شده که یکی از شایع ترین آنها چاقی و افزایش چربی خون می باشد و دلیل عمده آن نیز کم تحرکی و مصرف بیش از اندازه غذاهای پرچرب و پرانرژی می باشد درحقیقت می توان افزایش چربی خون را مادر اکثر بیماری ها و مستعد کننده بروز بیماری های قلبی و عروقی دانست

کلا چربی های مواد غذایی به دو گروه چربی های اشباع شده و اشباع نشده تقسیم می گردند.

1-چربی های اشباع شده شامل گوشت قرمز، سوسیس، کالباس، همبرگر، قلوه، مغز ،زبان، کره، پنیر، بستنی، شکلات، نارگیل ، کلوچه،  و شیر پرچرب و نظایر آن می شود و مصرف آنها می تواند مستقیما چربی خون را افزایش دهد.

2-چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن سویا، روغن ذرت و گوشت ماهی، اردک و غازکه اثرشان مانند چربی های اشباع شده نیست و مستقیما چربی خون را افزایش نمی دهند؛ به علاوه چربی های اشباع نشده موجود در ماهی و میگو نه تنها خطر انسداد عروق را کاهش می دهند، بلکه به رقیق شدن خون نیز کمک می کنند.

اولین کار برای اطلاع از وضعیت چربی خون انجام یک آزمایش تست کلسترول و تری گلیسیرید می باشد که برای انجام آن ناشتا بودن نیز لازم نیست. اگر مقدار کلسترول از 200 واحد بیشتر بود، لازم است چند هفته دیگر مجدداً چربی خون اندازه‌گیری شود. در صورت بالا بودن کلسترول، با توجه به سایر شرایط بیمار از جمله مرد بودن، سیگاری بودن، چاق بودن، وجود دیابت، فشارخون و یا وجود سکته قلبی در پدر، مادر، خواهر و یا برادر در سن کمتر از 55 سال، هم‌چنین بر مبنای وجود یا عدم وجود بیماری قلبی یا مغزی در بیمار، به ارزیابی و درمان چربی خون بالا پرداخته می‌شود. در تعداد کمی از بیماران ممکن است حلقه سفید رنگی دور سیاهی چشم و یا رسوبات زرد رنگ چربی را در روی پلک ببینیم. این رسوبات چربی ممکن است بعضاً بر روی زانو، آرنج، کف دست، مفاصل انگشتان و یا پاشنه پا نیز دیده شوند که در این موارد باید به فکر ارثی بودن بیماری بود و تمام افراد خانواده را مورد بررسی و آزمایش دقیق قرار داد.

پخت و مصرف غذاها به صورت زیر می تواند در کنترل چربی خون موثر باشد

1- برنج به شکل کته و بدون روغن طبخ شده و سپس در خاتمه پخت به آن روغن اضافه شود که اگر روغن از انواع مایع باشد بهتر است. 
2 - طبخ انواع غذاها به شکل آب پز، بخارپز یا در ماکرو ویو بدون نیاز به سرخ کردن صورت‌گیرد. 
3 - گنجاندن سبزی‌ها و میوه‌های تازه به مقدار زیاد در برنامه غذایی روزانه

4 - مصرف میوه هایی مانند هویج یا سیب به همراه پوست به صورت روزانه 
5 - استفاده از ادویه مفید مانند زرد چوبه به میزان متعادل( تحقیقات جدید حاکی از این است که زردچوبه حاوی ماده مفید کورکومین است و در کاهش کلسترول و گرفتگی عروق بسیار کارآمد است).
6- مصرف مایعات فراوان به میزان 7- 8  لیوان  در روز. 
7 - ورزش و پیاده روی سه بار در هفته و هر دفعه 20 تا 30 دقیقه. 
8 - مصرف منابع ویتامین c مثل: گوجه فرنگی، لیمو ترش، جعفری، توت فرنگی، فلفل دلمه و مرکبات و سبزی های تازه. 
9 - استفاده حداقل 2 بار در هفته از ماهی یا میگو به علت داشتن اسید‌های چرب و امگا 3 و دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی. 
10 - استفاده از کدو و شوید با ماست های کم چرب به عنوان میان وعده. 
11 - مصرف لبنیات (شیر، ماست، دوغ زیر 5/2درصد چربی) 
11 - استفاده حتی الامکان از گوشت های سفید(مرغ، ماهی، بوقلمون) و...

افرادی که می‌خواهند کلسترول خون خود را کاهش دهند باید عسل، بادام، پسته، فندوق و گردو را هم به میوه‌ها و سبزی‌های رژیمی خود اضافه کنند.

نتایج تحقیقات نشان داد که عسل حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است و مانند اسفناج، سیب، پرتقال و توت فرنگی می‌تواند با رادیکالهای آزاد تولید شده در بدن که به سلول‌ها آسیب می‌رساند مبارزه کند.
پس بیاییم با تغییر شیوه زندگی و افزایش تحرک و انجام ورزش های روزانه و تغییر رژیم غذایی از بروز این بیماری پیشگیری نماییم.


آنفلوآنزای خوکی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 88/5/7 3:47 عصر

َ

این روزها در سراسر جهان سخن از شیوع و ابتلا به بیماری آنفلوانزاى خوکی می باشد و ترس و اضطراب ناشی از آن مردم همه کشورها را نگران کرده است در کشورهای اسلامی نیز مساله انجام حج و عمره و ارتباط آن با پیشگیری یا ابتلا به این بیماری از جمله مسَایل مهم در این زمینه می باشد ولی تا چه حد در باره این بیماری آگاهی داریم و چه کارهایی در این زمینه باید انجام دهیم؟

آنفلوانزاى خوکی در اصل یک بیمارى تنفسى خوک‌ها است که توسط ویروس آنفلوانزاى نوع H1N1 ایجاد می شود .این نوع آنفلوآنزا معمولا در  خوک‌ها بروز می کند . ویروس‌هاى آنفولانزاى خوکی حد بالایی از آلودگی و بیمارى را سبب می شوند البته آمار مرگ و میر ناشی از آن در میان خوک ها معمولا کم است و کشندگی زیادی ندارد . 

 ویروس‌هاى مهاجم آنفلوانزای خوکی می تواند در  سراسر سال موجب آلودگی این حیوانات گردد اما بیشترین شیوع آ ن درفصل زمستان و بهار اتفاق می افتند و می تواند در طول سال ادامه داشته باشد .
ویروس‌هاى انفولانزای خوکی میزبان اصلی شان خوک است اما می توانند مرغ ها و  انسانها را آلوده کنند در مواردی هم انتقال از انسان به انسان گزارش شده است . ویروس‌هاى آنفولانزاى خوکی دائماً تغییر شکل می دهند. البته خوک‌ها به وسیله آنفلوانزاى مرغى هم می توانند آلوده شوند گرچه به اندازه نوع خوکی در این حیوانات مهاجم نیست در گذشته  گزارشاتی از احتمال آلودگى انسان به ویروس آنفلوانزا خوکی طی دو سال منتشر شد اما پس از آن آلودگى انسان به انسان  آنفلوآنزای خوکی نیز گزارش‌ شد.

نشانه‌هاى قابل‌انتظار آنفولانزاى خوک در اسنانها  مانند نشانه‌هاى آنفلوانزاى فصلى انسان است.  تب  بی حالی ، بى اشتهایى و سرفه کردن . همچنین تعدادی از افراد آلوده با آنفولانزاى خوکی دچار آبریزش از بینی می گردند  . در مواردی نیز گلودرد، تهوع، و استفراغ و اسهال نیز گزارش شده است .

ویروس‌هاى آنفلوانزای خوکی می تواند به طور مستقیم از خوک‌ها به انسانها سرایت کند . آلودگى انسان با ویروس‌هاى انفلوانزای خوک‌ها در هنگامی که انسانها در کنار خوکها قرار می گیرند اتفاق می افتد  از قبیل کار در انبارهاى خوکها و در  کشتارگاه دام ها و یا مراکز نگهداری و پرورش خوک ها . همچنین انتقال انسان  به انسان آنفولانزاى خوک مى تواند اتفاق بیفتد . این به همان طریق انفلوانزاى فصلى انسانها اتفاق می افتد . و انتقال انسان به انسان اساساً رو در رو  و به وسیله سرفه کردن یا عطسه انسانها ی آلوده با ویروس آنفلوانزا اتفاق می افتد . مردم با دست زدن به چیزهایی که  با ویروس‌هاى انفلوانزا خوکی آلوده است و سپس دست زدن به دهانشان ممکن است آلوده بشوند . 
براى تشخیص دادن امکان ابتلا به آنفولانزای خوکی  ، عموماً به نمونه تنفسى نیاز می باشد نمونه ها در 3 تا 5 روز اول بیمارى باید جمع گردد با این وجود، تعدای از اشخاص آلوده ، مخصوصاً بچه‌ها، ویروس را براى مدت 10  روز و یا بیشتر ممکن است انتقال دهند .برای شناسایى یک فرد به عنوان یک نمونه تایید شده آنفلوانزاى خوکی  باید یک نمونه از ویروس به مرکز کنترل بیماریها در مراکز بهداشت استانه یا شهرستان فرستاده شود تا آزمایشگاه این مراکز با انجام  آزمایش مورد را تایید نمایند .

در حال حاضر داروهای ضد ویروس مورد نیاز در کلیه مناطق کشور موجود می باشد و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور نیز آمادگی لازم را جهت درمان و پیشگیری از شیوع بیماری دارند در استان فارس نیز تمهیدات لازم در این باره اندیشیده شده و عموم مردم می توانند جهت هرگونه اطلاع و انجام مشاوره و راهنماییهای لازم با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تماس بگیرند ضمنا بیمارستان علی اصغر(ع) در شهرستان شیراز جهت درمان بیماران احتمالی آماده شده است. رعایت بهداشت فردی در مواجهه با افراد مشکوک تاثیر به سزایی در کنترل و پیشگیری از بیماری دارد.


دردها و اختلالات روان جسمی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 88/4/6 3:27 عصر

Welcome to Homoeopathy Research Hospital
اکثر پزشکان به طور روزانه در محل کار و در حین درمان بیماران اعم از درمانگاهها یا مطب های شخصی خود با افرادی مواجه می شوند که از دردهای شدید جسمی در نقاط مختلف بدن شکایت داشته ولی در معاینات بالینی و بررسی های کمکی مثل آزمایش های مختلف،عکسبرداری ها،سونوگرافی،سی تی اسکن و ....هیچ عارضه ای برای آن نمی توان یافت. یکی از اختلالات شایع روانی، اختلالات جسمی غیرقابل توجیه از نظر پزشکی است که  علامت و خصوصیات مشخصی ندارند.
منشاء بسیاری از این مشکلات می تواند فشارها و اختلالات روحی و روانی باشد که تظاهرات آن به صورت علایم و نشانه‌های بیماری جسمی است، اما علائم نیز به ‌طور کامل، بیماری جسمی را نیز توجیه نمی‌کنند.
بیشتر علایم و نشانه‌های مربوط به اختلالات غیرقابل توجیه از نظر پزشکی یا شبه‌جسمی، ممکن است در مرحله بحرانی زندگی آغاز شود و با رفع استرس یا آموزش سازگاری به فرد مبتلا، برطرف شوند.
علایم و نشانه‌ها شبیه حالت‌های طبیعی همراه با استرس و آشفتگی روانی است، اما در اختلال شبه‌جسمی علایم و نشانه‌ها شدیدتر هستند و طی یک دوره مداوم ادامه پیدا می کنند. بایستی به این نکته مهم نیز توجه نمود که درمانگر و پزشک بایستی قبل از هر اقدام با بررسی های دقیق احتمال وجود و بروز اختلالات جسمی را ابتدا رد نموده و سپس به وجود بیماری های روحی و روانی بیندیشد چون ممکن است خدای ناکرده برخی از قضاوت های اولیه باعث گمراهی پزشک و انجام درمان های نابجا گردد.
انواع اختلالاتی که از نظر پزشکی علایم و نشانه‌های غیرقابل توجیه دارند عبارت‌اند از: اختلال جسمی‌سازی، اختلال درد، اختلال تبدیلی و خودبیمار انگاری.
الف)اختلال جسمی‌سازی : چنین افرادی برای چند سال متوالی، دچار بیماری‌های جسمانی هستند، ولی وقتی که پزشک آنها را مورد معاینه قرار دهد، علت بدنی و جسمی واضحی پیدا نمی‌کند. برخی نشانه‌ها و علایم اختلال جسمی‌سازی شامل کمردرد، سردرد، درد مفصل و درد قفسه‌سینه است. همچنین برخی مشکلات گوارشی از قبیل التهاب معده، تهوع، استفراغ و اسهال نیز از دیگر علایم این اختلال به شمار می‌رود.
این علایم به‌ طور معمول در نوجوانی شروع می‌شود و بیشتر در بین خانم‌های جوان رایج است.
ب)اختلال درد: اختلال درد شامل تجربه درد به مدت طولانی‌ است و هیچ دلیل جسمی، علت درد را آشکار نمی‌کند. این اختلال همانند دردهای مزمن مفاصل نیست که اساس جسمی داشته باشد. اختلال درد به ‌طور معمول بین سنین 30 تا 50 سالگی شروع شده و معمولا به ‌طور ناگهانی ظاهر می‌شود و پس از چند هفته یا چند ماه درد آن بدتر می‌شود. تداوم این اختلال نیز در خانم‌ها دو برابر آقایان است.
افراد دچار این اختلال ممکن است مدت های زیادی فعالیت طبیعی و کارشان را رها کنند. از یک پزشک به پزشک دیگر می‌روند و از روش‌های زیادی برای از بین بردن دردشان استفاده می‌کنند. این اختلال می‌تواند به استرس منجر شود.
ج)اختلال تبدیلی :علایم و نشانه‌های این اختلال، بیشتر حسی و حرکتی است. نشانه‌های حسی شامل از دست دادن حس درد یا لامسه، دوبینی، کوری و کری است. علایم و نشانه‌های حرکتی شامل: ضعیف شدن تعادل و هماهنگ‌سازی، فلج شدن، مشکل در بلع یا تولید صداست. برخی افراد حتی به حملات قلبی، صرع یا تشنج نیز دچار می‌شوند.
نتایج آزمایش‌های عصبی و دیگر آزمایش‌ها، هیچ مورد غیرطبیعی را نشان نمی‌دهند، ولی عوامل روان‌شناسی از قبیل استرس، عامل به وجود آورنده یا تشدید کننده ی علایم و نشانه‌های مربوط به این اختلال می باشد و به طور معمول در نوجوانی و ابتدای جوانی ظاهر می‌شوند.
د)خود بیمار انگاری:خودبیمارانگاری یک نوع دل‌نگرانی، همراه با ترس از بیماری است. یعنی اینکه بیمار خود باور می‌کند که به یک نوع بیماری مبتلا شده و نقش یک بیمار جسمی را بازی می‌کند، حتی پس از یک معاینه کامل و اطمینان پزشک از نبود هیچگونه اختلال بدنی، یک ترس بدون ‌دلیل از بیماری در وی ادامه می یابد.
در بیمار معمولا تغییر در میزان ضربان قلب ایجاد می‌شود. افزایش تعریق و درد معده، نیز به عنوان یک دلیل روشن از این بیماری است.
فکر و ذهن بیمار، نگران اختلال در ارگان‌های بدنش می باشد. به عنوان مثال نگرانی از اینکه مبتلا به بیماری قلبی می باشد. اغلب اشخاص خودبیمارانگار، توقع بیش از حد از پزشک خود دارند و تلاش‌های پزشک برای سلامت خود را ناکافی و غیر موثر می دانند.
شاید برایتان جالب باشد بدانید که در اختلالی موسوم به اختلال تصنعی شخص بیمار علایم یک بیماری جسمی را شبیه‌سازی می‌کند و یا حتی آسیبی به خود می‌زند تا به این ترتیب توجه دیگران را به خود و بیماری اش جلب کند.
درمان :با مراجعه به پزشک ابتدا وی معاینه ای کامل انجام داده و دلیل جسمی اختلالات عنوان شده توسط بیماررا تا حد امکان مورد تحقیق قرار می‌دهد. وقتی که برای بیماری‌ او دلیلی جسمی یافت نشود، بیماری روانی از جمله اضطراب و افسردگی به عنوان علت عارضه مطرح می‌شوند.
به طور معمول درمان، روی روش زندگی بیمار متمرکز می‌شود به طوری که وی بیش از حد تصنعی و محدود نباشد. این درمان شامل روان‌درمانی و تا حد امکان تجویز داروهای ضدافسردگی است.
داروی ضدافسردگی ممکن است برای شخص افسرده به همراه خود اختلال شبه‌جسمی هم داشته باشد که برای وی مفید است.
این داروها همچنین درد را کنترل کرده و خواب را بهبود می‌بخشند.