از گذشته های دور و در همه فرهنگ ها و ادیان سالمندی دارای ارزش و اهمیت زیادی بوده به طوری که همه بزرگان و رهبران جوامع بر حفظ حرمت آنان و لزوم احترام به آنان تاکید کرده اند و اوج این موضوع مهم و تاکید بر جایگاه والای سالمندی در دین مبین اسلام دیده شده است به گونه ای که در قران کریم و احادیث پیامبر عظیم الشان اسلام(صل الله علیه و آله) و ائمه بزرگوار(علیهمالسلام) بارها بر این مساله تاکید شده است در فرهنگ ایرانی اسلامی نیز هرگاه کودک یا جوانی کار شایسته و قابل تقدیری را انجام می دهد با دعای خیر "پیر شی" روبرو می شود چراکه بهترین دعا این است که انسان به درستی و سلامت به سالهای سالمندی پا بگذارد و چه بهتر که بگوییم:"سالم پیرشی" و این روند پیر شدن آنچنان آرام و بی صدا به سراغمان می آید که حتی باورش نیز برایمان سخت است،اگر نگاهی به گذر عمر خود داشته باشیم متوجه می شویم که همیشه پدرانمان را از خود پیرتر می دانیم حتی سالیانی که سنشان از سن فعلی ما کمتر بوده است و این خود نشان از نپذیرفتن آسان روند پیری است.
امروزه با افزایش امید به زندگی و افزایش تعداد سالمندان در جامعه رسیدگی به وضع سالمندان و حفظ سلامت آنان از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.سالمندی نیز یکی از مراحل مهم زندگی است که به طور متوسط یک چهارم زمان عمر انسانها را به خود اختصاص داده و یک فرایند زیستی است که تمام موجودات زنده از جمله انسان را در بر می‌گیرد.
با توجه به شعار امسال روز جهانی بهداشت و هفته سلامت سال 1391 (24-18 فروردین ) یعنی سلامت و سالمندی توجه بیشت به این قشر ارزشمند دارای اهمیت و توجه دوچندانی خواهد بود.
هرچند گذشت عمر و رسیدن به سالهای سالمندی را نمی‌توان متوقف کرد ولی می‌توان با به کارگیری روش‌های مناسب با اختلالات و معلولیت‌های دوره سالمندی مقابله کرد یا آن را به تعویق انداخت. بدین صورت می‌توان از عمر طولانی همراه با سلامت و رفاه که همواره آرزوی انسانها بوده است بهره‌مند شد. سالخوردگی تا حدی شبیه سفر به مناطق دیگر است اگر پیش از سفر به این سرزمین خود را آماده کرده باشیم در آنجا به همگی بیشتر خوش می‌گذرد. افزایش تعداد سالمندان در جامعه یک موفقیت است و باید به آن افتخار کرد چون سالمندان در طول عمر خود بر خطرات، سختی‌ها و بیماری‌های بسیاری پیروز شده‌اند تا به این دوران برسند. در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان به دلیل بهبود شرایط بهداشتی متوسط طول عمر افراد بالا رفته و تعداد سالمندان افزایش یافته است و در حال حاضر بیش از 4 میلیون سالمند در کشورمان زندگی می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود این رقم طی 20 سال آینده به حدود 10 میلیون نفر برسد که علت عمده آن افزایش سطح کمی و کیفی خدمات بهداشتی درمانی در کشور است بنابراین لازم است همه افراد به نحوی زندگی کنند که در آینده سالمندان سالمی داشته باشیم تا بتوانند در زمینه‌های مختلف زندگی و در عرصه های اجتماعی و اقتصادی جامعه‌ی خود فعال باشند.
با تجربه‌ای که سالمندان در طول عمر پرفراز و نشیب خویش کسب کرده‌اند به خوبی می‌دانند که چطور باید دوره‌ی سالمندی را طی کرد. در کنار تجربیات ارزشمند آنان چند توصیه علمی از جمله ترویج بهبود شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی با رعایت تغذیه سالم، فعالیت بدنی مناسب، کاهش استرس و اضطراب و رعایت بسیاری از مسایل بهداشتی نیز می‌تواند موثر واقع شود که با رعایت آنها می‌توان زندگی شادابی داشته باشند. سالمندان نسبت به سایر افراد جامعه بایستی در جستجوی اطلاعات تغذیه‌ای و بهداشتی و نیاز به عدم وابستگی و بهبود کیفیت زندگی خود باشند.
ارتقای سلامت سالمندان الزاماً با مراقبت از بیماری‌های آنان فراهم نمی‌شود بلکه پرداختن و توجه به کلیه ابعاد زندگی و رفتارها و شیوه زندگی و الگوهای تغذیه‌ای در زندگی سالمندان از مهمترین ابعاد سبک زندگی محسوب می‌شود که باید بیش از پیش توسط کارکنان بهداشتی درمانی مورد توجه قرار گیرد. امروزه توانمندسازی سالمندان از طریق خود مراقبتی یکی از بهترین توصیه‌ها برای ارتقاء سطح سلامت این گروه سنی است
. امید آنکه جامعه ای سالمند و سالم داشته باشیم